Duurzaamheid en Natuur
Herrie rond Schiphol niet gemeten, maar berekend
Rubriek: Duurzaamheid en Natuur
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: SchipholWatch
De herrie van het vliegverkeer kan op iedere plek rond Schiphol exact worden berekend, maar deze kennis blijft onbenut om alle ernstig gehinderden een schadevergoeding uit te keren.
In plaats daarvan kijkt het Ministerie van Infrastructuur (I&W) slechts naar een zeer beperkt aantal zogenaamde ‘handhavingspunten’. Dat zijn punten op de kaart waar een wettelijke geluidslimiet voor is vastgesteld.
Alleen de mensen die vlakbij zo’n punt wonen krijgen bij overschrijding van de geluidslimiet nu compensatie van minister Mark Harbers. Alle andere mensen die te maken hebben met veel geluidsoverlast van het vliegverkeer krijgen helemaal niets, zelfs niet als zij meer herrie te verduren krijgen dan de mensen bij zo’n handhavingspunt.
Veel mensen denken dat het geluidsniveau op zo’n handhavingspunt wordt gemeten, maar dat is niet het geval. De overlast wordt slechts berekend. Op andere punten staan wél meetpunten, maar de meetapparatuur wordt slechts gebruikt om het rekenmodel te valideren.
Meetpunten buiten bedrijf
Dat is maar goed ook, want veel van die meetpunten liggen er regelmatig weken- of zelfs maandenlang uit. De meetpunten vallen onder Schiphol en zijn notoir onbetrouwbaar. Zo toonden we in 2019 al aan dat deze instrumenten slechts een klein percentage van het vliegverkeer als zodanig herkennen. Dat is het gevolg van een algoritme dat een vliegtuig pas herkent als het er absoluut ‘zeker’ van is dat er geen enkele andere bron deze herrie heeft kunnen veroorzaken.
In ons burgeronderzoek zagen we dat er op een dag 109 vliegtuigen over de gemeente Nieuwkoop heenvlogen, waarvan er slechts drie (!) door het meetsysteem Nomos van Schiphol werden geregistreerd.
Het zou een kleine moeite zijn voor het ministerie om de geluidsoverlast op veel meer plekken te berekenen dan nu gebeurt. Immers is computercapaciteit tegenwoordig spotgoedkoop en volop beschikbaar. Het gebeurt niet omdat er per handhavingspunt een wettelijk limiet moet worden vastgesteld. Daarvoor is een wijziging van de wet nodig, zo bleek tijdens de informatieavond over vliegherrie-compensatie in Amstelveen. De ambtenaar ter plaatse zei dat dit teveel gedoe is.
lees het volledig bericht van SchipholWatch hier https://schipholwatch.nl/2023/...
Foto Pixabay