Duurzaamheid en Natuur
Natuurvergunning Schiphol gebaseerd op te lage bezettingsgraad vliegtuigen
Rubriek: Duurzaamheid en Natuur
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Schipholwatch
Om Schiphol met zijn enorme stikstofuitstoot toch een natuurvergunning te kunnen geven, heeft minister Christianne van der Wal gerekend met veel te lage bezettingscijfers van vliegtuigen.
De Nederlandse luchtvaart stootte volgens het Centraal Bureau voor Statistiek in piekjaar 2019 maar liefst 56 miljoen kilogram stikstofoxiden uit. Dat is bijna tien keer zoveel als de ‘officiële’ nummer één, Tata Steel met 6 miljoen kilogram NOx.
Zoals bekend wordt een groot deel van die stikstofuitstoot niet meegerekend. Voor de uitstoot boven de 900 meter vlieghoogte heeft de vliegindustrie vrijstelling, net als voor stikstof die verder dan 25 kilometer afstand wordt uitgestoten. Maar door het wegrekenen verdwijnt de stikstofbelasting op kwetsbare natuurgebieden natuurlijk niet en moeten luchtvaartemissies extra worden gecompenseerd door andere uitstoters zoals de boeren.
Maar om tot een natuurvergunning voor Schiphol te kunnen komen moest er nog veel meer worden gegoocheld met cijfers. Uit antwoorden op Kamervragen van Lammert van Raan (PvdD) blijkt nu dat de minister wel erg creatief is geweest in haar rekenwerk.
Historische rechten
Omdat Schiphol steeds verzuimd had de wettelijk verplichte natuurvergunning aan te vragen, moest het nu beredeneren hoeveel historische uitstootrechten beschikbaar waren uit de tijd voordat de wetgeving tot stand is gekomen. Die beginsituatie bepaalt dan hoeveel stikstofoxide ook nu nog de atmosfeer mag worden ingepompt. Voor de extra uitstoot moet het vliegveld stikstofruimte versieren, bijvoorbeeld via de aankoop van de negen boerderijen.
De beginsituatie is volgens de wet die situatie in de wet- en regelgeving die Schiphol de meeste beperkingen opleverde. Volgens het vliegveld is dat de situatie die ontstond na het Aanwijzingenbesluit uit 1996, waarbij in de wet werd opgenomen dat Schiphol nooit meer dan 44 miljoen passagiers per jaar zou mogen verwerken.
Ter vergelijking: in piekjaar 2019 waren dat er al 72 miljoen. Al deze passagiers zaten in net geen 500.000 vluchten. Gemiddeld zijn dat 144 passagiers per vlucht
Voor het volledige artikel, ga naar SchipholWatch https://schipholwatch.nl/2023/...
Foto Pixabay