Gemeente en Politiek
Actief voor Amstelveen vraagt College om te stoppen met deelscooters
Rubrieken: Gemeente en Politiek, Verkeer en Mobiliteit
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: AVA
“In 2019 heeft Amstelveen “deelscooters” omarmd als een ideaal alternatief voor de auto en een goede aanvulling op het openbaar vervoer. De resultaten worden met de gemeente gedeeld, maar zijn niet bekend bij de gemeenteraad. Eigenlijk zijn deelscooters al weer uit de tijd. Het is beter om over te gaan naar deel(elektrische) fietsen of gewoon te lopen.”
Dat vindt Michel Becker, fractievoorzitter van Actief voor Amstelveen. Er zijn op dit moment tweeaanbieders deel scooters in Amstelveen. Hij meent ook dat de resultaten van het gebruik daarvan voor de gemeenteraad zichtbaar moet worden.
Maar los daarvan is het, aldus Becker, tijd om de overeenkomsten met aanbieders Felyx en Check te heroverwegen. Zo langzamerhand kantelt het eerdere positieve beeld van het gebruik van deelscooters. Mensen krijgen meer affiniteit met elektrische fietsen in relatie tot duurzaamheid en gezondheid. Daarnaast speelt het ongeorganiseerde gedrag van scootergebruikers: hinderlijk parkeren, ook in de wandelroute. Ze staan soms overal. Die overlast is al eerder bij u aan de orde gesteld.
Enkele gemeenten zijn inmiddels op grond van dergelijke overwegingen toe overgegaan de samenwerking met aanbieders te beëindigen. Bijvoorbeeld de gemeente Utrecht die lokaal geen meerwaarde meer ziet in dit vervoersmiddel. Daar blijkt uit evaluatie dat gebruikers van deel scooters ongeveer evenveel kilometers rijden als met een deelfiets, 3,7 kilometer. Ook gebruiken ze beide vervoermiddelen even lang. Daarbij komt als voordeel dat deelfietsen makkelijker te plaatsen zijn in de stad omdat ze in gewone fietsenrekken passen.
Actief voor Amstelveen vindt dat het tijd wordt voor een heroverweging en wil daarom van het college weten of zij voldoende op de hoogte is van de jaarlijkse resultaten gebruik deelscooters en of zij de tot nu toe verzamelde resultaten bekend wil maken aan de gemeenteraad?
Daarnaast vraagt Becker of B&W het met Actief voor Amstelveen eens is dat het duurzamer en gezonder is om gebruik te maken van actieve vervoersmiddelen als (elektrische) fietsen in plaats van deelscooters.
En tenslotte wordt het college gevraagd of zij bereid is het gebruik van deelscooters te stoppen en een meer bij deze tijd passend alternatief - aanbieders van (elektrische) fietsen - in te schakelen?