Gemeente en Politiek
GroenLinks pleit voor verbeterde aanpak verkeersveiligheid voor fietsers
Rubrieken: Gemeente en Politiek, Verkeer en Mobiliteit
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Pauline de Jong, GroenLinks
De verkeersveiligheid voor fietsers in Amstelveen moet nu worden verbeterd
GroenLinks Amstelveen pleit voor maatregelen die automobilisten dwingen om voorzichtig te zijn
GroenLinks Amstelveen roept het College van B en W op om eindelijk werk te maken van de bescherming van fietsers. Aanleiding: vorige week gebeurde voor de derde keer in een half jaar een ernstig fietsongeluk in Amstelveen, deze keer op de Noorddammerlaan in Bovenkerk. Een auto schepte daar een fietser.
Simon Lutz van GroenLinks is onthutst. ‘De gemeenteraad heeft al in eerdere verkeersvisies uitgesproken dat de fietser een belangrijkere plek op de weg moet krijgen. Dat betekent dat je de automobilist moet aanspreken. Want bij een aanrijding tussen een auto en een fiets is er één altijd de dupe. De fietser eindigt in het ziekenhuis.’
GroenLinks pleit ervoor dat de gemeente een veiligheidscampagne start die zich richt op de automobilist. De boodschap moet zijn: rij voorzichtig en hou rekening met de fietser. ‘Als dat niet helpt, dan moeten wij als gemeenteraad kiezen voor hardere maatregelen.’
Aan welke verdergaande maatregelen denkt GroenLinks? Lutz: ‘Denk aan een maximumsnelheid van 30 km per uur op wegen zonder vrijliggend fietspad . Of denk aan een aanpassing van de voorrangssituatie, zodat fietsers en voetgangers op bepaalde kruisingen voorrang krijgen, en niet de auto.’ Hij voegt eraan toe: ‘De norm moet worden dat de auto zich aanpast en met strengere regels gedwongen wordt om voorzichtiger te zijn. Anders blijft fietsen in Amstelveen een wedstrijd in auto’s ontwijken.’ GroenLinks wil breken met het beleid van de gemeente om de fietsveiligheid te verhogen door de fietsers af te remmen en te hinderen. ‘Het is veel effectiever om de aanrijsnelheid van auto’s bij een rotonde aan te passen, of om auto’s met een stopbord te laten stoppen voor een fietspad.’
Simon Lutz vraagt zich af of hij echt nog een keer moet opsommen waarom we fietsvriendelijk beleid nodig hebben. ‘Vooruit dan: fietsen is de meest CO2-neutrale manier om je voort te bewegen. Het zorgt niet voor overlast in de directe omgeving. En het is gezond.’ Hoog tijd dus om beleid te maken voor veilig fietsen in Amstelveen. ‘Als wij onze klimaat- en milieudoelstellingen willen halen, dan moeten we ervoor zorgen dat meer mensen zich veilig voelen om hun boodschappen te doen met de fiets in plaats van met de auto. Om hun kinderen op de fiets naar school te brengen, en niet in de auto. Om te recreëren met een fietstochtje, en niet met een autorit. Het is niet meer dan normaal dat de gemeente goed zorgt voor de Amstelveense fietser.’
GroenLinks vindt het nu de hoogste tijd voor maatregelen om de fietser te beschermen. Simon Lutz: ‘We willen niet wachten tot er weer een fietser geschept wordt.’