Acties voor Oekraïne
B&W: ook Oekraïners in Bankrastoren
Rubrieken: Acties voor Oekraïne, Column en Blog
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Johan Bos, Amstelveenblog
Terwijl fracties ter linkerzijde van de gemeenteraad zeggen dat de Bankrastoren nog voor twee derde leeg staat, meldt eigenaar Rijsterborgh Vastgoed dat minstens de helft van de appartementen al is verhuurd. “Wij doen minimaal één transactie per week”, zegt Edwin Rijsterborgh. Voor zijn vader Gerard, die het bedrijf startte, was Bankrasstaete (zoals de toren officieel heet) een afscheidsbouwwerk van Amstelveen, naar het onlangs tijdens een rondleiding van een der drie lokale Roteryclubs meldde. De gemeente stelt de eigenaar voor één appartement beschikbaar te stellen aan een Oekraïens gezin.
De 88 appartementen in de 70 meter hoge toren (22 verdiepingen) kenmerken zich door een enorme woonkamer en in vergelijking daarmee kleine slaapkamers. De flats zijn 69 tot en met 200 vierkante meter groot (exclusief balkon).
Parkeren
Zij kosten van € 1250 tot € 5000 (exclusief servicekosten) per maand. Wil men een plek in de inpandige parkeergarage hebben, dan komt daar € 180 bij. Voor de verhuur richt men zich op internationale bedrijven, die er expats in laten wonen, en bewoners van het Gooi. Die mensen hebben vaak kasten van koophuizen, die miljoenen waard zijn, en willen op latere leeftijd dichter naar Amsterdam en op een plek wonen waar zij openbaar verver naar de hoofdstad eigenlijk onder handbereik hebben, legt makelaar Matthieu Valkering uit. Volgens hem zij de prijzige appartementen in de toren per vierkante meter goedkoper dan kleinere flats die her en der worden gebouwd.
Onwenselijk
De gedeeltelijke leegstand van de Bankrastoren is blijkbaar bij de gemeente verkeerd gevallen. De wethouders van Ruimtelijke Ordening en Wonen willen daarover een gesprek met de eigenaar, dat overigens volgens de laatste pas over vier weken kan plaats vinden. Intussen vindt de gemeente het ‘onwenselijk’ dat bij grote woningnood een deel van Bankrasstaete leeg staat. Zij stelt nu voor er één Oekraïens gezin op te vangen. “De woningnood is groot. Daarom zouden wij graag zien dat op korte termijn meer van de leegstaande appartementen bewoond raken”, schrijven B&W aan Rijsterborgh. Het laten wonen van Oekraïense vluchtelingen is trouwens maar een optie die de gemeente voorstelt. De eigenaar kan ook de huurprijs “bereikbaar te maken voor andere groepen urgente woningzoekenden”.
Melding
Om leegstand van woningen tegen te gaan, hanteert de gemeente overigens een Leegstandverordening, die melding langer dan zes maanden leegstaande woningen verplicht stelt. Volgens het college staan sommige appartementen binnenkort al zolang leeg. Zij worden volgens de gemeente van 1 november 2021 af te huur aangeboden. “Dit betekent dat de appartementen vanaf 1 mei 2022 zes maanden leegstaan. Op basis van de Leegstandverordening artikel 3 ‘meldingsplicht’ bent u verplicht leegstand vanaf zes maanden te melden aan het college. Na uw melding nodigen wij u uit voor een leegstandoverleg. Dit overleg heeft tot doel om te onderzoeken wat er nodig is om de appartementen bewoond te krijgen,” schrijft het college aan Rijsterborgh, er aan toevoegend dat verzuimen van de melding kan leiden tot een boete van € 5000.
Bedrijven
De Bankrastoren herbergde voorheen bedrijven. Eerst was het de bedoeling die te handhaven en er als het ware een muur omheen te zetten. Later besloot de eigenaar tot sloop en nieuwbouw. Edwin Rijsterborg zegt intussen dat de gemeente meer moet luisteren naar de omgeving van bouwprojecten. Als voorbeeld noemt hij het voormalige pand van de vakbond voor vliegeniers aan de Charlotte van Montpensierlaan, dat na sloop voor 24 huurwoningen tweemaal zo hoog wordt dan wat er staat. Een golf van protesten in de wijk. “De gemeente moet duidelijk zijn naar iedereen”, zegt Edwin Rijsterborgh. “Ga voor vier bouwlagen en niet voor zes, waartegen in de omgeving veel bezwaar bestaat. De gemeente maakt zich tot de speekbuis van de ontwikkelaar door te zeggen dat die er anders financieel niet uitkomt. “Lariekoek”, vindt hij.
Oplaadbrand
In de parkeergarage onder Bankrasstaete bevinden zich steeds meer oplaadpunten voor elektrische auto’s, waartegen experts waarschuwen. Het brandgevaar zou te groot zijn. “Dat is wel een dingetje”, zegt zowel Edwin Rijsterborgh als Matthieu Valkering. Beiden attenderen er trouwens op dat ook zonnepanelen niet zo vast liggen als soms wordt gedacht en weg kunnen waaien. Rijsterborgh verwacht niet dat een niet door de brandweer te blussen brand schade aan de woningen daarboven zal opleveren.
Elektrische auto’s, die worden toegejuicht door de gemeente, kunnen bij het laden en tijdens een aanrijding in brand vliegen door hun kwetsbare lithium accu. Die brand ontwikkelt zocht doorgaans zo snel dat de brandweer vrijwel altijd te laat komt. Eigenlijk moet ondergronds laden worden verboden, vinden veiligheidsexperts van de bureaus Burghgraef van Tiel en Partners en C+B. Onlangs klonken ook waarschuwingen in diverse u9tzendingen van het tv-programma Kassa.
Laconiek
De gemeente reageert laconiek en vindt dat vergunning van de brandweer voldoende is. Zij heeft met geen van de parkeergarages, ook niet met die van de nieuwe Bankrastoren, een probleem. Noch met haar eigen groeiende vloot van elektrische auto’s. Zij verwijst naar de voorschriften in het bouwbesluit van tien jaar geleden. Volgens een woordvoetster staan daar innovaties als laadpalen niet in beschreven. In het geval Bankrastoren stuurde volgens haar eigenaar Rijsterborgh Vastgoed samen met de gemeente de Brandweer de plannen. Die beval plaatsing van de lader in de nabijheid van de in- en uitgang van de parkeerkelder. Maar als er steeds meer elektrische wagens komen, zoals nu al het geval is, lijkt dat niet doenlijk. Op dit moment bevinden zich laadpunten bij vele door de bewoners gehuurde plekken. Het komt er eigenlijk op neer dat de gemeente niet weet van de situatie in particuliere parkeergarages, omdat het nu eenmaal niet in het bouwbesluit staan.
Kassa
“Bij Kassa hebben zich meerder bewoners gemeld die te maken gehad met een auto die tijdens het laden vlam vatte”, melde het medium. “Het vuur was niet te doven en de enige optie was om de wagen gecontroleerd te laten uitbranden.” Technisch deskundige Peter Coppes zegt er niet aan te moeten denken wat er kan gebeuren als een oplaadbrand in een ondergrondse garage ontstaat. TNO onderzoekt op het ogenblik hoe in de bouwregelgeving van andere landen (wereldwijd) rekening wordt gehouden met elektrische voertuigen in parkeergarages.
Foto Amstelveenweb