Onderwijs en Educatie
D66 wil actie voor inclusief onderwijs
Rubriek: Onderwijs en Educatie
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: D66
Omdat het nu de week van het inclusief onderwijs is, heeft gemeenteraadslid Saloua Chaara een column geschreven over inclusief onderwijs in Amstelveen. Zij beschrijft wat er in haar ogen in ieder geval nodig is om inclusief onderwijs te bevorderen en wat D66 daar de komende voor gaat doen.
Gepassioneerde leraren en directeuren
Chaara: “Wat mij zo opvalt, is dat inclusief onderwijs in Amstelveen echt twee kanten kent. Aan de ene kant zie ik met hoeveel gedrevenheid en passie onze fantastische schooldirecteuren, leraren en andere professionals zich dag in dat uit inzetten voor hun leerlingen. Hoe ontzettend hard ze werken om het zo goed als mogelijk voor hun leerlingen te regelen, zodat zij de kans krijgen om de beste versie van zichzelf te zijn.”
Nog veel te doen
Zij benoemt echter ook dat er nog een lange weg te gaan is: “Want naast de positieve initiatieven, zie ik ook de uitdagingen waar ouders, leraren en directeuren mee te maken hebben. Zoals het vinden van een goede balans tussen extra ondersteuning aan een enkele leerling die dit nodig heeft en het verzekeren van uitdagend onderwijs voor álle andere leerlingen in de klas. Of het tekort aan leraren, het groeiend aantal kinderen met een extra zorgbehoefte in de klas én soms het gebrek aan een bestendige zorgstructuur rondom scholen. Inclusief onderwijs vraagt dus veel van onze schooldirecteuren en leraren. Maar moeilijkheden geven mogelijkheden.”
Acht actiepunten voor inclusiever onderwijs
In haar column presenteert Chaara acht actiepunten waarmee D66 de komende tijd – in nauwe samenwerking met het onderwijs- het inclusief onderwijs verder wil stimuleren. Dit zijn:
1. Zorgstructuur op scholen verstevigen: In en rondom onze scholen moet de zorgstructuur op orde zijn. Scholen hebben behoefte aan één vast contactpersoon bij wie zij terecht kunnen als in een gezin op andere domeinen dan jeugdhulp problemen zijn (denk aan armoede, verslaving, vechtscheidingen, GGZ-problemen). Nu zijn schooldirecteuren nog te veel zelf veel tijd kwijt aan het overdragen van casussen en het organiseren van zorg.
2. Jeugdhulp op schoolniveau organiseren: Door jeugdhulp op schoolniveau te organiseren, krijgen kinderen sneller hulp en wordt de begeleiding minder bij leraren neergelegd. Daarom wil D66 dat scholen die hier behoefte aan hebben een vast zorgteam ter beschikking krijgen.
3. Van leerplicht naar leerrecht: D66 accepteert niet dat leerlingen (met ontheffing van leerplicht) thuis komen te zitten, omdat ze als ‘niet schoolgeschikt’ worden geacht en/of niet terechtkunnen in het onderwijs. Terwijl zij zich wél kunnen ontwikkelen en kunnen leren. Wat D66 betreft is de gemeente en zijn scholen áltijd hoofdverantwoordelijk om ervoor te zorgen dat leerlingen naar school kunnen blijven gaan. Hier moeten bindende afspraken over komen, waar de gemeente strak op stuurt.
4. Positie van ouders versterken: Veel ouders en leerlingen weten niet goed wat hun rechten en plichten zijn en op welke ondersteuning zij wel of niet kunnen rekenen. Daarom wil D66 dat de informatievoorziening aan ouders en leerlingen aanzienlijk wordt verbeterd. Daarnaast moeten ouders altijd een beroep kunnen doen op onafhankelijke informatie, advies en bemiddeling, als zij daar behoefte aan hebben. Over-all moeten ouders en leerlingen meer zeggenschap krijgen en betrokken zijn.
5. schoolgebouwen geschikter maken voor inclusief onderwijs: Op landelijk niveau wordt momenteel uitgewerkt aan welke eisen schoolgebouwen minimaal moeten voldoen, zodat zij geschikt zijn voor inclusief onderwijs. D66 wil dit beleid verwerkt zien in het nieuw te ontwikkelen ‘Integraal Huisvestingsplan’ van Amstelveen. Hierdoor wordt de onderwijshuisvesting (bij nieuwbouw en renovatie) steeds inclusiever.
6. Aanpakken lerarentekort: Elke onderwijsambitie valt of staat met genoeg goede leraren voor de klas. Ook van inclusief onderwijs. D66 heeft in juli van vorig jaar aan het college van burgemeester en wethouders gevraagd om samen met het onderwijs en de kinderopvang tot een ambitieus actieplan te komen met daarin oplossingen die het lerarentekort op de korte termijn op zijn minst verzachten.
7. Lokale routekaart met concrete afspraken: D66 wil dat er een lokale routekaart komt voor inclusief onderwijs. Dit moet een concreet plan zijn van de gemeente en het onderwijs, waarin de gezamenlijke ambities staan geformuleerd en waarin duidelijk omschreven staat wie wanneer welke bijdrage levert aan inclusiever onderwijs in Amstelveen. Zo wordt op basis van een gedeelde visie en ambitie gerichter samengewerkt en bijgedragen aan inclusiever onderwijs in Amstelveen.
8. Een wezenlijk andere kijk op onderwijs: Met de veranderde samenleving en de toenemende druk op het onderwijs, ontkomen we er niet aan om het onderwijs anders te organiseren. Bijvoorbeeld met nieuwe concepten en andere organisatievormen. D66 wil het onderwijs hierin bijstaan en ondersteunen.
Foto: D66