Verkeer en Mobiliteit
Rubriek: Verkeer en Mobiliteit
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: AmstelveenZ
Twee inwoners (onder wie een jurist) die naar de rechter stapten om de ingestelde verlaging van de maximumsnelheid op delen van de Beneluxbaan in Amstelveen (van 70 naar 50) aan te vechten, wonen volgens de rechtbank te ver van de Beneluxbaan om belanghebbenden te zijn in de kwestie: hun bezwaar tegen de snelheidsverlaging werd om die reden ongegrond verklaard.
Daarmee werd de gemeente in het gelijk gesteld, die de jurist (Marcel Mock) eerder al had afgewimpeld op een manier die niet de schoonheidsprijs verdiende: de gemeente weigerde een hoorzitting en liet bovendien helemaal niets van zich horen, iets dat door de jurist als onzorgvuldig werd betiteld. Maar de gemeente kwam er mee weg.
Twee snelheden onduidelijk
De ingestelde snelheidsverlaging op de Beneluxbaan zou aanvankelijk alleen gelden tijdens de werkzaamheden aan de nieuwe Amstelveenlijn die door de middenberm van de Beneluxbaan loopt, maar toen het project gereed was besloot het College van B en W de delen waar 70 km/u mocht worden gereden, helemaal niet meer terug te laten keren en ook die op 50 te houden. De reden die het College daarvoor gaf was dat het wisselende snelheidsregime onduidelijk was voor automobilisten en dat ze daardoor - ondanks bebordingen en markeringen - regelmatig harder reden dan toegestaan'
Niet ondenkbaar
Uit de uitspraak van de rechtbank in de zaak van de Amstelveense jurist en de mede-inwoner bleek afgelopen week dat het niet ondenkbaar was geweest als de gemeente de snelheidsverlaging toch weer opnieuw had beoordeeld, als er een beroep was ingesteld door inwoners die wel als belanghebbenden aangemerkt hadden kunnen worden, maar dat waren zij dus niet.
‘De rechtbank merkt daarbij op dat als het merendeel van de personen wiens belangen rechtstreeks bij het verkeersbesluit zijn betrokken, menen dat de oude situatie op de Beneluxbaan terug zou moeten komen, zoals door eisers op de zitting is betoogd, het op de weg van de lokale wetgever ligt om daar opnieuw naar te kijken,’ zo staat te lezen in het rechtbankverslag,
Jurist Mock, woonachtig op ruim 300 meter van de Beneluxbaan en dus 1 van de verweerders tegen het genomen verkeersbesluit (de mede-verweerder woonde op ruim 600 meter), noemt die opmerking van de rechtbank interessant. Onder andere in het kader van 'de al dan niet ontnomen rechtsbescherming van de burger'.
College-onderhandelingen
Mock ziet momenteel onvoldoende basis voor een hoger beroep, maar hoopt dat het snelheidsregime op de Beneluxbaan wordt meegenomen in de onderhandelingen voor het nieuwe College van B en W en hoopt dat er alsnog wordt gekeken om de oude situatie (50/70) te herstellen. Hij voelt zich daarbij gesterkt door veel inwoners die de de 50 kilometer per uur op een aantal tweebaansdelen van de Beneluxbaan op z'n zachtst gezegd ondoenlijk vinden.