Duurzaamheid en Natuur
Kruising Van der Hooplaan/Startbaan wordt mogelijk rotonde
Rubrieken: Duurzaamheid en Natuur, Verkeer en Mobiliteit
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: AmstelveenZ
Het blijft voorlopig nog onduidelijk of de kruising aan de Van der Hooplaan/Startbaan in Amstelveen Zuid wordt omgebouwd tot rotonde. Het College van B en W wil daartoe eerst verkeerstellingen uitvoeren, maar door de coronamaatregelen (vrijwel alles dicht om 17.00 uur) en door de nog niet afgeronde sloop/nieuwbouw van het HWC zouden die nu een vertekend beeld geven.
De kruising ligt onder de loep omdat aan de Startbaan talloze nieuwe woningen worden gebouwd en die bewoners straks ook de wijk in en uit moeten met meer verkeersdruk als gevolg. Het college is in ieder geval van mening dat rotondes in het algemeen zorgen voor zowel een betere doorstroming van autoverkeer, als een betere en veiligere doorstroming van het langzaam verkeer, zo wordt gemeld in een brief aan de gemeeteraad.
'Rotonde niet altijd beste keuze'
Het College geeft als voorbeeld de rotonde Van der Hooplaan-Sportlaan, waar volgens het gemeentebestuur een betere afwikkeling van het verkeer is ontstaan dan de verkeerslichten die voorheen op deze kruising aanwezig waren. Het College meldt dat een rotonde in principe ook geen grotere investeringen dan een kruising met verkeerslichten vergt. ‘Er zijn echter ook situaties waarbij een rotonde niet altijd de beste keuze is. Een dergelijke keuze wordt altijd afgewogen door het college.'
Verkeerstellingen
De gemeenteraad had gevraagd verkeerstellingen uit te voeren op de kruising Van der Hooplaan/Startbaan. Deze stonden voor de eerste week van december 2021 aanvankelijk in heel Amstelveen tellingen gepland, waarbij ook deze kruising meegenomen zou worden.
‘Vanwege de recent weer veranderde situatie rondom COVID-19 is er momenteel echter helaas weer sprake van afwijkend fiets- en autoverkeer ten opzichte van de situatie voor COVID. Het houden van tellingen zou op dit moment een te zeer vertekend beeld geven.’
Sloop/nieuwbouw HWC
Ook speelt de de nog niet afgeronde sloop/nieuwbouw van het Herman Wesselink College mee; het fietspad aan de oostzijde van de Van der Hooplaan is reeds lange tijd afgesloten, waardoor er extra fietsverkeer gebruik dient te maken van de kruising Van der Hooplaan/Startbaan. Wanneer deze werkzaamheden volledig afgerond zijn en het fietspad aan de oostzijde weer geopend is, kunnen nieuwe tellingen gehouden worden, die een juist beeld geven van de fiets- en autobewegingen op de kruising. De verwachting is dat dit in de loop van 2022 het geval zal zijn.
Aangepaste lestijden
Voorafgaand aan het nieuwe schooljaar hebben het Herman Wesselink College en het Amstelveencollege in overleg met het college besloten lestijden aan te passen, zodat er meer spreiding van het fietsverkeer gedurende de ochtendspits plaats vindt. Beide scholen hebben uitgesproken hun lestijdenrooster over een half jaar te evalueren en dan vervolgens te kijken wat de volgende stap is.
Keuze
Wanneer de plannen voor de reconstructie van de kruising Van der Hooplaan-Startbaan uitgewerkt gaan worden, zal het college op basis van nieuwe verkeerstellingen, gehouden in een periode dat er sprake is van zo regulier mogelijk post-corona verkeersgedrag, waarin de bouwwerkzaamheden aan het Herman Wesselink College zijn afgerond en waarin ook de effecten van spreiding van lestijden zijn meegenomen, een afweging maken van de verschillende inrichtingsalternatieven voor de kruising Van der Hooplaan-Startbaan.