Verkeer en Mobiliteit
Rubriek: Verkeer en Mobiliteit
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: ILT
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) legt Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) 5 maatregelen op voor het overschrijden van een geluidspunt in 2021. Dat meldt de ILT in het Halfjaarverslag milieu en externe veiligheid Schiphol dat vandaag naar de Tweede kamer is gestuurd.
Overschrijding grenswaarde geluid 2021
De overschrijding heeft plaatsgevonden bij handhavingspunt 20. Dat punt ligt in het verlengde van de Schiphol Oostbaan en de Buitenveldertbaan. De maatregelen zijn erop gericht om een nieuwe overschrijding bij het handhavingspunt te voorkomen en geluidsoverlast tegen te gaan. De overschrijding is ontstaan door onder meer het groot onderhoud aan de Polderbaan in 2021. Tevoren is door Schiphol ingeschat dat dit niet tot geluidsoverschrijdingen zou leiden, maar het handhavingspunt is de grenswaarde van geluid overschreden.
Anticiperend handhaven
De ILT treedt handhavend op omdat niet voldaan is aan de voorwaarde voor anticiperend handhaven. Het kabinet wil per november 2023 het anticiperend handhaven beëindigen. Tot die tijd geldt de opdracht aan de ILT om geen maatregelen aan de sector op te leggen bij overschrijdingen van de grenswaarden voor geluid in handhavingspunten, als de overschrijdingen het gevolg zijn van het vliegen volgens de regels van het Nieuwe Normen en Handhavingsstelsel (NNHS).
NNHS
Om het vliegen over gebieden met dichte woonbebouwing te beperken, zijn er in het NNHS regels voor start- en landingsbanen: de zogenoemde baanpreferentieregels. Het NNHS is nog niet wettelijk vastgelegd, maar de afspraak is dat luchtvaartmaatschappijen al wel zoveel mogelijk vliegen volgens dit systeem. De ILT constateert dat in 2021 niet aan alle baanpreferentieregels van het NNHS werd voldaan.
Handhaven
De geluidsoverschrijding bij handhavingspunt 20 in combinatie met het niet vliegen volgens het NNHS maakt dat de ILT handhavend optreedt en de 5 maatregelen oplegt. Met als doel te voorkomen dat dit jaar opnieuw een geluidsoverschrijding optreedt bij het handhavingspunt. De maatregelen hebben niet de intentie om het vliegen volgens het NNHS te doorkruisen, maar zijn gericht op het beschermen van de omgeving van Schiphol tegen een nieuwe geluidsoverschrijding bij handhavingspunt 20.
Maatregelen
De belangrijkste maatregel is erop gericht dat de luchthaven in 2022 wel aan de geluidsnormen voldoet.
- De luchthaven mag tot eind september 86% van de totale geluidsruimte bij het handhavingspunt gebruiken. De resterende geluidsruimte tot 100% kan dan vanaf 1 oktober 2022 tot en met 31 oktober 2022 worden gebruikt.
- Voor 1 augustus moeten Schiphol en LVNL een beheersplan indienen bij de ILT ter preventie van nieuwe overschrijdingen.
- Vervolgens moeten beide partijen dit plan ook uitvoeren in de praktijk.
- Vanaf september moet de luchthaven tweewekelijks rapporteren aan de ILT over het gebruik van de beschikbare geluidsruimte.
- En voor 1 oktober moet Schiphol aangeven hoe het onderhoud van banen in combinatie met het gebruik van de geluidsruimte onderdeel is gemaakt van het kwaliteitsmanagementsysteem van de luchthaven.
Lees het volledige bericht hier https://www.ilent.nl/actueel/n...