Activiteiten en Cultuur
Schouwburg Amstelveen haalt voorzichtig opgelucht adem
Rubriek: Activiteiten en Cultuur
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: AmstellandNieuws Herman Kleintjes
In aanloop naar de meest recente coronapersconferentie van 12 november hield de Nederlandse theaterwereld wederom haar adem in. Maar in tegenstelling tot de zo langzamerhand ‘normale’ gang van zaken bij voorgaande lockdowns, theaters als eerste dicht en als laatste open, bleven de theaters en bioscopen dit keer buiten schot. Indien strenge coronamaatregen bleven gehandhaafd. Er ging een zucht van verlichting door de theaterwereld en ook bij Schouwburg Amstelveen werd er weer voorzichtig opgelucht ademgehaald.
‘We blijven open’, staat er in grote letters op de site van Schouwburg Amstelveen. De grootte van de letters geven een beetje de opluchting weer dat er niet weer moet worden ingegrepen in de programmering. Dianne Zuidema, directeur/programmeur van Schouwburg Amstelveen en Cinema Amstelveen geeft desgevraagd aan opgelucht te zijn. Zuidema: “Er verandert gelukkig niets voor ons nu de 1,5 meter nog niet officieel is. Dat is voor ons heel belangrijk. De financiële afspraken die we hebben gemaakt zijn gebaseerd op 100% capaciteit. Het zou wederom een financiële strop zijn voor ons, maar ook voor de artiesten die al zoveel inkomen hebben moeten missen. Daarnaast zou het ook voor ons heel vervelend zijn om weer het publiek, dat nu weer kaartjes begint te kopen, teleur te moeten stellen.”
Dianne Zuidema, voorheen adjunct- en algemeen directeur van de Stadsschouwburg Amsterdam (ITA), algemeen directeur van De Balie en Oerol en ad interim zakelijk directeur van het Zuiderstrandtheater en het cultuurcomplex in aanbouw op het Spui in Den Haag, is sinds 1 september 2019 directeur/programmeur van Schouwburg Amstelveen. Haar enthousiasme voor de nieuwe functie was groot. Waren haar vorige functies vooral zakelijk, in Amstelveen kon zij de zakelijke kant gezien de programmering combineren met de artistieke kant van het theater. De communicatie met artiesten en het zoeken naar diversiteit en pareltjes. De communicatie was er, maar helaas al heel snel anders dan Zuidema bij de start in Amstelveen voor ogen had.
Zuidema: “2020 was natuurlijk een rampzalig jaar voor de theaterwereld, zo ook voor Schouwburg Amstelveen. De organisatie was opeens heel onwerkelijk. Het was vooral een jaar van speculati e: wat kunnen we doen, hoelang gaat het duren , het was hollen en stilstaan en anticiperen op de continu verandere de situatie.
Op een gegeven moment heb ik het scenariodenken losgelaten en dat gaf rust, maar hoe dan ook je hoofd blijft doordenken. Als je het allemaal op een rijtje zet: 1 juni mocht 30 man, in juli 100 man en in september 1,5 meter wat voor ons betekende 180 man. Met 180 man publiek werden we weer meer actief, maar toen weer dicht en terug naar 30 man en 100 man, wat voor ons geen businessmodel is. Toen hebben we alleen in de kleine zaal nog wel een paar artiesten gehad en dan tweemaal per avond, maar het blijft klein.”
Het waren drukke tijden voor de medewerkers van de schouwburg. Zuidema stond constant in contact met de artiesten en was continu opnieuw aan het puzzelen in de programmering. Dit terwijl de marketingafdeling met het op de proef gestelde publiek in contact bleef. Zuidema: Voor het Amstelland publiek alle lof. Ze waren heel meegaand en begripvol. We hebben dus heel veel met vouchers kunnen regelen. Landelijk gezien, staan wij heel hoog met uitgegeven vouchers, dus petje af voor het publiek. Het is mooi dat nu mensen weer naar het theater komen al moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat het natuurlijk nog niet op het oude niveau ligt van voor het coronavirus. Je merkt nog wel dat we met z’n allen, de hele theaterwereld, de basis missen van vaste bezoekers. Normaal worden heel veel kaarten verkocht in de traditionele voorverkoop in mei als het nieuwe programma bekend wordt gemaakt. Het animo om te komen is nog wel steeds iets minder. Mensen zijn uit hun routine gevallen, ze kijken eerst of iets wel zeker doorgaat en het coronatoegangsbewijs is voor een deel van de mensen ook een barrière. Maar we zien in Amstelland wel weer langzaam een stijgende lijn. Ondertussen hou je toch bij elke coronapersconferentie weer je hart vast. Wij blijven toch een sector waar mensen samen komen. Dus je bent vaak de eerste die dicht moet en de laatste die weer open mag.”
De huidige programmering van Schouwburg Amstelveen bestempelt Zuidema een beetje als een lappendeken. Het is een mix van nieuwe voorstellingen en uitgestelde voorstellingen. En de show ‘must go on’ dus Zuidema is al weer volop met de programmering van het seizoen 2022/2023. Zuidema: “Bezig zijn met de programmering is wat mij door de coronaperiode heeft gesleept. Als programmeur heb je zoveel doorkijkjes naar al het mooie wat nog komen gaat. Dat is echt een zegening. Het is ook heel leuk om voor het Amstelland publiek te programmeren. Het is namelijk een heel divers publiek. Daarom programmeren we een heel breed programma. We kijken heel goed wat bij het publiek past, maar ik wil ook het publiek wel uitdagen met disciplines die niet zo voor de hand liggen. Dit heeft mijn voorganger bijvoorbeeld gedaan met dans. En Schouwburg Amstelveen heeft nu een redelijk groot publiek dat op dansvoorstellingen afkomt.”
Zuidema houdt in haar programmering goed rekening met de specifieke wensen van het Amstelland publiek. Zuidema: “We hebben een sterk jeugdprogramma voor zondag en zaterdagmiddag. Teksttheater, de stukken gestoeld op literatuur, en cabaret doen het goed. Want het publiek hier is goedlachs. Ik zou graag op dit moment meer musical naar Amstelveen halen en jonge theatermakers kansen geven. Je moet in je programmering de balans houden tussen eigen smaak, publiekssmaak en wat financieel verantwoord is. Je kan daarin heel safe spelen, maar ik vind ook dat je moet durven. Het mag af en toe best een beetje schuren en je hebt ook een maatschappelijke opdracht. Je moet ook het publiek aanspreken dat niet van de massaproducties houdt.”
De diversiteit van de schouwburg komt goed tot uiting in de programmering van december. Brigitte Kaandorp komt samen met Jenny Arean een voorstelling geven (uitverkocht – red.), de Amstelveense dansmaker Cheroney Pelupessy staat op het podium en Revolutionary Road, een legendarische voorstelling van Theater Rotterdam is te zien. Daarnaast staan ook Snelle en Top2000 Live op het programma, plus het Nederlandse Danstheater en veel cabaret.
Zuidema: “We hebben een breed programma waarbij met iedereen rekening is gehouden. Ik wil mensen dan ook aanraden onze website in de gaten te houden, want er worden ook constant optredens bijgeboekt. Veel mensen zijn door de corona uit hun theaterritme gevallen, maar we zijn weer volop in bedrijf. Ik raad dan ook iedereen om zich in te schrijven voor onze nieuwsbrief zodat je op de hoogte blijft van wat er speelt.”
Herman Kleintjes