Activiteiten en Cultuur
Culture Shock ideeënwedstrijd voor jongeren
Rubriek: Activiteiten en Cultuur
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Gemeente
Culture Shock is een nieuw initiatief van de gemeente Amstelveen waarmee jongeren worden uitgedaagd om met vernieuwende ideeën te komen. Doel is om Amstelveen te verrijken met meer interessante activiteiten voor jongeren en hen te betrekken bij het culturele aanbod.
Culture Shock is een ideeënwedstrijd van en voor jongeren in Amstelveen. Voor de uitvoering van het winnende culturele idee stelt de gemeente € 5.000 beschikbaar. “Wij willen het culturele aanbod voor jongeren vergroten en hoe kunnen we dat het beste doen? Door aan de jongeren zelf te vragen wat ze missen in Amstelveen”, zegt wethouder Herbert Raat (kunst en cultuur). “Dus doe mee en stuur je idee voor 12 april in!”
Culturele ideeënwedstrijd
“Zeggen dat er in Amstelveen niks te doen is voor jongeren is makkelijk. Ik doe het ook weleens, maar nu hebben wij de kans om er iets aan te doen”, aldus de reactie van een 16-jarige inwoner van Amstelveen op Culture Shock. Meedoen is makkelijk, maar er moet worden voldaan aan een aantal voorwaarden: het idee mag nog niet bestaan in Amstelveen en moet in samenwerking met één van de plaatselijke culturele organisaties kunnen worden uitgevoerd. Verder zijn de mogelijkheden zo goed als onbeperkt. Dus wie erover denkt om een AR-concert in de schouwburg of een literaire escape-room in de bibliotheek te organiseren, is welkom om zich aan te melden.
Zo werkt het
De jongeren van Future Face, een jongerenplatform gericht op het verbinden van jongeren met elkaar en initiatieven in de samenleving, gaan langs op scholen om Culture Shock onder de aandacht te brengen. De afgelopen weken waren ze op het Keizer Karel College, Panta Rhei en het Herman Wesselink College. Amstelveense jongeren met ideeën voor culturele activiteiten kunnen zich tot 12 april ’23 melden op de website www.visitamstelveen.nl/culture-shock. Hier zijn ook uitgebreide informatie en aanvullende voorwaarden te vinden. Het is mogelijk om hulp te vragen, bijvoorbeeld bij het opstellen van een begroting. Voor vragen kan men terecht bij Luc Upson, als creative producer verbonden aan het project, via WhatsApp 06-166 169 51.
De jury
De inzendingen worden beoordeeld door een jury van jonge professionals die in de afgelopen jaren hun affiniteit met de lokale jongerencultuur overtuigend hebben aangetoond: Sneaker customizer Dani Dijkman, voorzitter van het gezamenlijke marketingoverleg van de culturele instellingen (het MOCI) Anna Wiersma en skateboarder Tijn van Elst die zich heeft hard gemaakt voor een skatepark in Amstelvee