Gemeente en Politiek
Jongeren betrekken bij beleid Amstelveen
Rubrieken: Gemeente en Politiek, Welzijn en Zorg
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Wail/H
Stuur een mail
Ik ben verheugd te delen dat Amstelveense jongeren actief willen bijdragen aan het beleid van onze gemeente. Tijdens het jongerenparticipatie-evenement, georganiseerd door de gemeente, zijn talloze voorstellen gepresenteerd die dit duidelijk hebben aangetoond.
Op 10 mei werd ik uitgenodigd door de gemeente Amstelveen om mijn projectvoorstel voor de Amstelveense Jongerendenktank (AJDT) te presenteren. Hoewel ik die dag zelf door ziekte afwezig was, hebben mijn zus Retaj Kherrazi (12 jaar) samen met mijn vader mijn voorstel namens mij gepresenteerd aan het aanwezige publiek en de wethouders. Ik ben dankbaar voor hun aanwezigheid, vooral omdat mijn zus het afgelopen jaar zelf deel uitmaakte van de kinderraad van Amstelveen.
Naast mijn AJDT-voorstel zijn er ook vergelijkbare voorstellen gedaan, zoals een jongerenpanel door Omran Baikari (20 jaar) en een platform door Stichting Future.
Mijn voorstel behelst de oprichting van de Amstelveense Jongerendenktank (AJDT), een platform dat jongeren tussen 16 en 21 jaar in staat stelt actief en structureel mee te denken, deel te nemen en beslissingen te nemen bij het vormgeven van lokaal beleid dat hen en hun leeftijdsgenoten aangaat. De Jongerendenktank richt zich op jongeren die niet gewend zijn actief deel te nemen en voor beleidsmakers moeilijk te bereiken zijn. Tijdens bijeenkomsten krijgen jongeren de kans om hun stem te laten horen en actief deel te nemen aan de lokale beleidsvorming. Hiermee wordt het participatierecht van jongeren vervuld, draagt het bij aan hun persoonlijke ontwikkeling en zorgt het voor een inclusiever en effectiever jeugdbeleid. Daarnaast faciliteert en bevordert het de samenwerking tussen de gemeente en het middelbaar beroepsonderwijs.
Jeugdparticipatie heeft zowel een ontwikkelingsfunctie voor jongeren als een instrumentele functie voor beleidsvorming. Helaas worden deze functies in de praktijk vaak onvoldoende benut.
Gedurende een aantal maandelijkse sessies van 2,5 uur vergaren jongeren kennis over beleidsvraagstukken en het proces van beleidsvorming door opdrachten en dialogen. Ze ontwikkelen onderzoeksvaardigheden binnen het Participatief Jongeren Onderzoek en verbeteren hun gespreksvaardigheden door in dialoog te gaan met beleidsmakers.
In de tweede serie bijeenkomsten vergaren jongeren meer kennis over beleidsvraagstukken en beleidsvorming, terwijl ze tegelijkertijd hun advies- en presentatievaardigheden ontwikkelen. Beleidsmakers worden voorafgaand aan, tijdens en na de bijeenkomsten begeleid door middel van gesprekken en/of briefings.
De Jongerendenktank richt zich op jongeren tussen 16 en 21 jaar die het eerste of tweede jaar van een mbo-opleiding op niveau 3 en 4 volgen. Uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat jongeren binnen het mbo minder politiek participeren dan mensen met een hoger opleidingsniveau (CBS, 2013). Deze doelgroep omvat jongeren met een lage sociaaleconomische status (SES) en een laag sociaal kapitaal (Van de Wijdeven, Graaf & Hendriks, 2013). Het programma wordt aangeboden als onderdeel van het mbo-curriculum van de deelnemers.
De Jongerendenktank werkt samen met studenten van mbo-scholen uit de deelnemende gemeenten en omliggende gemeenten, waardoor een directe betrokkenheid bij de lokale situatie wordt gewaarborgd. Deze jongeren hebben vaak persoonlijke ervaring met de betreffende beleidsvraagstukken. Er wordt geen specifieke selectiecriteria gehanteerd, omdat inclusiviteit wordt nagestreefd en geen enkele jongere wordt uitgesloten.
Verschillende onderzoeken naar jongerenparticipatie hebben aangetoond dat dit een waardevolle ervaring is voor de deelnemende jongeren. Ze vergaren kennis over beleidsonderwerpen en leren hoe ze invloed kunnen uitoefenen op beleidsvorming. Na afloop van het traject voelen ze zich meer gehoord, serieus genomen en betrokken bij de maatschappij. Velen van hen ervaren een toename in zelfvertrouwen. Ook voor beleidsmakers blijkt het programma waardevol te zijn. Ze leren belangrijke voorwaarden voor jongerenparticipatie kennen en de meeste gemeenten gaan aan de slag met de gegeven adviezen.
Binnen onze gemeente zijn er veel procedures, regels en richtlijnen, waardoor het vaak lang duurt voordat er iets wordt gerealiseerd. Zo hebben Amstelveense jongeren vorig jaar bijvoorbeeld drie jaar moeten wachten voordat ze een skatepark kregen. Anita Kraak van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) heeft vorig jaar aan NH Nieuws verklaard dat jongeren teleurgesteld raken wanneer het te lang duurt, aangezien hun brein gericht is op snelle resultaten. Daarom stel ik voor dat dit traject wordt begeleid door een professionele organisatie met ervaring en expertise op dit gebied. Dit biedt tevens de mogelijkheid voor een externe partij om vernieuwing en innovatie te brengen en de gemeente uit te dagen.
Al met al ben ik positief gestemd door de reacties van aanwezigen en wethouders. Ik hoop uitgenodigd te worden voor vervolggesprekken met wethouders, partners en belanghebbenden, zodat ik de details van mijn plan, inclusief randvoorwaarden, beïnvloedbare factoren en succesfactoren, met hen kan delen. Samen kunnen we dit project waar maken!