Column en Blog
Blog Eljo Morpurgo: Kabelgootjes in Amstelveen, een goed idee?
Rubriek: Column en Blog
Gepubliceerd:
Laatste update:
Amstelveen experimenteert met kabelgootjes voor het opladen van elektrische en hybride auto’s via een pilot. Deze oplossing wordt vooral gepromoot door VVD’ers Menno van Leeuwen en Bart Dorgelo. Het idee is simpel: een tegel met een sleuf en een rubberen afdekking. Zo kun je een laadkabel vanuit je tuin naar de straat leggen, zonder dat iemand over een losse kabel struikelt.
In de praktijk blijkt het echter niet altijd zo handig. Neem mijn buurt, westwijk: veel bewoners hebben geen oprit en moeten hun auto op de openbare weg parkeren. Dat is al lastig genoeg, want de kans dat je daadwerkelijk voor je eigen deur kunt parkeren, is minimaal. Zoals wij hier in de straat zeggen: "Als je geluk hebt, staat je auto in je eigen straat."
Een goed gesprek met de buurman
Een buurman van een paar huizen verderop heeft een hybride auto en gebruikt een rubberen matje over de stoep om zijn kabel te beschermen en zodat mensen er niet over struikelen. Ik sprak hem aan, omdat ik dacht dat een kabelgootje misschien handiger voor hem zou zijn. Tot mijn verrassing bleek hij dat al overwogen te hebben. Hij was zelfs bij de gemeente geweest, maar was uiteindelijk afgehaakt.
De reden? Een kabelgootje wordt niet gekoppeld aan een gereserveerde parkeerplek voor de deur. Omdat hij zelden voor zijn eigen deur kan parkeren, zou de goot weinig nut hebben. De kabel zou alsnog schuin over de stoep naar links of rechts moeten, met alle risico’s van struikelen. Of andere auto's die het snoer bij parkeren stuk zouden kunnen rijden
Het grotere probleem
Deze situatie legt een groter probleem bloot: de parkeerdruk in wijken zoals Westwijk. Veel huizen hebben ruimte berekend gekregen bij de bouw voor anderhalf voertuig. De realiteit is dat er vaak twee tot vier auto’s per huishouden zijn. Dit komt onder andere door de woningnood, te dure huizen en te hoge huren Jongvolwassenen blijven langer thuis wonen, werken vanuit huis en hebben een eigen auto nodig. Tel daar de ouders bij op, en je hebt een straat vol auto’s.
Daarnaast zijn er bewoners met een oprit die die plek niet benutten, maar hun auto liever op straat parkeren. Het resultaat: bezoekers moeten vaak in een andere straat parkeren en betaald parkeren lijkt steeds dichterbij te komen. Het verhaal van betaald parkeren vanwege de parkerende forenzen is echt een druppel in een zee van al bestaande problemen.
Gemeentelijke antwoorden
Ik besloot mijn verhaal te delen met Menno en Bart en vroeg hoe zij dit probleem willen oplossen. Hun reactie bevatte vooral ambtelijke termen zoals:
• “Onze rol is kaderstellend en de uitvoering van de pilot en het vervolg is hun aangelegenheid.”• “Misschien kan via een buurt-whatsappgroep gevraagd worden of mensen bereid zijn hun auto tijdelijk te verplaatsen.”
De kern van hun antwoord? De gemeente moet met de resultaten van de pilot komen, maar tussen de regels door proefde ik ook hun twijfel over het succes ervan.
Is er een toekomst voor kabelgootjes?
Hoewel het idee achter kabelgootjes goed is, lijkt het in een wijk als Westwijk niet echt haalbaar. Zonder een oplossing voor de parkeerdruk of een manier om laadplekken te reserveren, blijft het vooral een theoretische oplossing. Misschien is het tijd voor een breder plan dat beter inspeelt op de realiteit in buurten waar ruimte schaars is en parkeerdruk hoog.
Voor nu blijft het kabelgootje een sympathiek maar weinig praktisch idee. Wat denkt u: is dit een kwestie van doorzetten, of moeten we verder kijken?
Geniet van elkaar en het leven.