Gemeente en Politiek
Burgerbelangen Amstelveen: “Stop campagne voeren met geld gemeente”
Rubriek: Gemeente en Politiek
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Frits Suer, secr. bbA
Na Roel Smit van RTVA en Frits Suer, columnist van Burgerbelangen Amstelveen, mengt nu ook lijsttrekker Ruud Kootker zich in de discussie over de profilering van de wethouders, tevens lijsttrekkers op de gemeentelijke informatiepagina’s in het Amstelveens Nieuwblad.
Ruud Kootker: “Ook afgelopen week was het weer raak. Twee pagina’s over het historisch besef van Amstelveen natuurlijk voorzien van (weer) een foto van VVD’er Herbert Raat. Niets meer en minder dan een overzicht, vlak voor de verkiezingen, van de successen van de wethouder. Een paar pagina’s verder PvdA’er Marijn van Ballegooijen met een complete pagina over ouder worden in Amstelveen. Maar veel feitelijke informatie ontbreekt. Meer dan de helft van de pagina is een foto, dan natuurlijk een quote van de lijsstrekker tevens wethouder en dan afsluiten met vier bulletpoints en een website vermelding. Hoe bedenk je dit? ”
Ook Frits Suer toonde al eerder aan dat het aantal pagina’s dat door wethouders gebruikt wordt om vooral zelf goed in beeld te komen tot grote hoogte is gestegen. Voor Herbert Raat is het aantal benutte gemeentepagina’s in een jaar (tot en met 2 maart jl.) gestegen tot 18 . De bezwaren richten zich vooral op het feit dat hier gemeenschapsgeld wordt gebruikt waarmee de wethouders en lijsttrekkers van de zittende coalitiepartijen prominent in beeld worden gebracht.
Kootker: “Een lokale partij, die bovendien zonder enige subsidie vanuit de overheid werkt, betaalt alles uit eigen zak. Iedere euro die wij besteden aan onze verkiezingscampagne is voor het overgrote deel bij elkaar gespaard door de raadsleden zelf! Dat maakt het des te wranger dat de (landelijke) coalitiepartijen, die wel subsidie krijgen van de Rijksoverheid, op deze manier in onze ogen misbruik maken van de ondersteuning van de gemeentelijke communicatieafdelingen en budgetten.” Het officiële tarief voor een advertentiepagina is ca. 1250 Euro. Daar komen dan de kosten voor het maken van tekst en lay out nog bij.
BbA wil dat hier een einde aan komt en dat er na de verkiezingen afspraken worden gemaakt over de inzet en inhoud van gemeentelijke informatiepagina’s. “Het kan niet zo zijn dat persoonlijke profilering meer aandacht krijgt dan actuele, noodzakelijke en gerichte informatie voor onze inwoners. Als hier met partijen geen afspraak over te maken valt, dan is het tijd dat de burgemeester, die per slot van rekening voorzitter is van het College van Burgemeester en Wethouders, grenzen gaat stellen. “, aldus de bbA – fractievoorzitter en - lijsttrekker.