Mijn Historisch Amstelveen
De A9 in historisch perspectief
Rubrieken: Mijn Historisch Amstelveen, Verkeer en Mobiliteit
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Vereniging Historisch Amstelveen/M
We kunnen er al een tijdje niet omheen: de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht wordt verbreed, verdiept en (deels) overkapt. De werkzaamheden zijn inmiddels in volle gang en brengen ook in Amstelveen wat ongemak met zich mee. Verlegde rijbanen van de Keizer Karelweg die ‘tegen de oorspronkelijke rijrichting’ ingaan, verkorte in- en uitvoegstroken, een noodbrug voor langzaam verkeer en niet te vergeten de weekendafsluitingen.
Maar uiteindelijk krijgen we er een bredere snelweg voor terug, die hopelijk de verkeersopstoppingen oplost. Ook komen er in Amstelveen overkappingen op de plekken waar de A9 verdiept wordt aangelegd. Deze overkappingen zorgen er wellicht voor dat de kloof tussen Amstelveen Noord en -Zuid een beetje gedicht wordt.
Provinciale weg
De A9, ofwel de vroegere Rijksweg 6, snijdt Amstelveen al vele jaren in twee delen. Zijn voorganger, de provinciale oost-westverbinding richting onder andere Schiphol, werd in de jaren dertig van de twintigste eeuw aangelegd. Deze weg had voor iedere rijrichting één rijbaan. Het gedeelte in Amstelveen (tussen de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder tot aan de Amstel) heette Burgemeester Colijnweg en Burgemeester Van Sonweg, naar twee vroegere Amstelveense burgemeesters. Deze provinciale weg was in de jaren vijftig-zestig niet meer opgewassen tegen het toegenomen verkeer en had regelmatig last van opstoppingen.
Rijksweg 6
Al in 1959 besloot het Rijk tot de aanleg van een nieuwe weg, maar vanwege onduidelijkheden over de financiering startte de daadwerkelijke aanleg van het traject van Rijksweg 6 door Amstelveen pas na 1966. Burgemeester Rijnders van Amstelveen kon in december 1968 het viaduct over de Rijksweg bij de Annakerk officieel openen. De opening werd muzikaal ondersteund door Bovenkerks Fanfarecorps en Muziekvereniging Patrimonium, beide met drumband.
In 1969 werd het viaduct over de Keizer Karelweg aangelegd. Dit viaduct werd negen meter breder dan zijn voorganger. Het oude viaduct werd eenvoudig opgeblazen.
Eind 1969 opende het traject van Ouderkerk aan de Amstel naar Aalsmeer met één rijbaan; de tweede rijbaan volgde in 1970. In 1974/1975 werd de weg verlengd tot knooppunt Holendrecht, zodat een doorgaande verbinding tussen Haarlem en Utrecht ontstond. Vier jaar later werd het stuk tussen Ouderkerk en Holendrecht verbreed naar 2x3 rijstroken.
De provinciale Burgemeester Van Sonweg en een deel van de Burgemeester Colijnweg werden opgenomen in de nieuwe weg. De A9 heet in Amstelveen nog Burgemeester van Sonweg. Een deel van de Burgemeester Colijnweg bestaat nog en loopt parallel aan de A9 langs het Amsterdamse Bos naar het Oude Dorp.
Film uit 1967 (en daarna) gemaakt door Amstelveens kleinste 'politieagent' Willem Haberer, die een beeld geeft van de werkzaamheden voor de aanleg van Rijksweg 6 en de verbreding van het viaduct Keizer Karelweg/Burgemeester Van Sonweg. Met ook prachtige nostalgische beelden van het oude winkelcentrum Plein 1960 en het verkeersbeeld met oude auto's en bussen.
Herkomst: Beeldbank Amstelveen
Sloop in het Oude Dorp
Net zoals nu bij de verbreding van de A9 panden aan de Middeldorpstraat zijn gesloopt en het Meanderpark deels moest verdwijnen, moesten voor de aanleg van de nieuwe zesbaansweg eind jaren zestig veel historische panden in het Oude Dorp wijken. Met name het gedeelte in de omgeving van de kruising Amsterdamseweg, Dorpsstraat, Burgemeester Colijnweg en Burgemeester Van Sonweg (bij de Annakerk) ging flink op de schop. Bakkerij Schroder, het Shell-station, slijterij Schiphol en diverse woningen in deze omgeving werden gesloopt. Ook een stuk Amsterdams Bos werd voor de aanleg van Rijksweg 6 gekapt.
Het verrijdbare verkeerslicht kan worden opgeborgen en het einde van De Roemer
De komst van de A9 had ook gevolgen voor sommige Amstelveense ondernemers. Een voorbeeld hiervan was het populaire café-restaurant De Roemer aan de Amsterdamseweg, tegenover de Annakerk. Toen de kruising Burgemeester Colijnweg, Burgemeester Van Sonweg en Amsterdamseweg nog gelijkvloers was profiteerde De Roemer van het drukke verkeer. Het was een geliefde pleisterplaats voor bussen met dagjesmensen. Tijdens spitsuren regelde een agent met een verrijdbaar verkeerslicht het verkeer op het kruispunt, voorzien van koffie door een ober van De Roemer. Toen hier een viaduct kwam betekende dat het einde voor De Roemer. Op zaterdag 9 januari 1971, om 24.00 uur werd hier het laatste glas pils getapt. Op deze plek ongeveer bevindt zich nu een gebouw van de KLM.
Het kruispunt Burgemeester Colijnweg, Burgemeester Van Sonweg en Amsterdamseweg met De Roemer en het verrijdbare verkeerslicht.
Herkomst: ansichtkaart particuliere collectie