Gemeente en Politiek
Excursie Openbaar Vervoer
Rubrieken: Gemeente en Politiek, Verkeer en Mobiliteit
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Redactie mijnAmstelveen/B
Vrijdagmiddag 21 april j.l. nam een aantal (burger-) raadsleden deel aan de excursie Openbaar Vervoer in Amstelveen. De excursie was georganiseerd door de gemeente Amstelveen en ROVER, de Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer. Wethouder Herbert Raat was als gastheer aanwezig. Ook vertegenwoordigers van Connexxion, GVB, Vervoerregio Amsterdam deden aan de excursie mee.
De excursie was bedoeld om zaken in de praktijk te bekijken en zelf te ervaren wat de sterke en zwakke punten zijn van het Ov-systeem in Amstelveen en waar verbeteringen mogelijk zijn. De start was op het busstation Amstelveen. Daar werd onder meer stilgestaan bij de vele “weesfietsen”, de duivenpoep en de sombere donkere uitstraling van het busstation. Vertegenwoordigers van ROVER vertelden over hun zorgen en adviezen. Het publieke toilet op het midden perron is regelmatig buiten werking, sommige buslijnen - bijvoorbeeld de 357/348 - wachten niet op elkaar. Halteaanduidingen langs de Meanderhandels zijn niet goed te lezen. Verder vindt ROVER dat het midden perron best smaller kan en daar ruimte gemaakt zou moeten worden voor de busbaan zelf. Dan kan het perron langs de hellingbaan breder worden.
Natuurlijk kwam ook doortrekking van Tramlijn 5 aan de orde. ROVER is nog immer een fervent voorstander van die doortrekking. Bijvoorbeeld langs de Meanderflats of anders via de Handelsweg.
Met diezelfde lijn 5 ging de excursie door naar de halte Oranjebaan, waar kon worden overgestapt richting Westwijk met lijn 25. Op halte Oranjebaan werden we geconfronteerd met een lift buiten bedrijf, blijkbaar een regelmatig terugkomend euvel. Erg vervelend voor reizigers die van een lift afhankelijk zijn. ROVER vindt daarom dat haltes met een extra lift moeten worden uitgevoerd. Deze organisatie was ook bepaald niet te spreken over niet aangegeven looproutes: welke uitgang neem je, en waar kom je terecht, blindegeleidelijnen die aan het slijten zijn en dus moeilijk te vinden.
Lijn 25 richting Westwijk was voor een deel van de aanwezigen een nieuwe ervaring, zo klonk het. De lijn loopt tot de halte Westwijk en wordt zoals bekend over een tijdje doorgetrokken naar Uithoorn.
De lijn valt op manieren op. Enerzijds door nogal wat zwartrijders – door de aanwezigen zelf geconstateerd. En anderzijds is de lijn erg kwetsbaar bij storingen, waarbij extra probleem is dat vervangend vervoer nooit bij korte storingen kan worden ingezet. En communicatie in de trams over alternatieven houdt ook niet over. Als een bijzonder probleem op deze halte wordt ervaren dat de uitschuif om rolstoelers van tram naar halte te helpen niet werkt. Er wordt naarstig gezocht naar een oplossing.
Tot zover de wetenswaardigheden. Het gezelschap werd vervolgens met Bus 199 weer terug naar het stadshart gebracht, snel en zonder problemen!