Verkeer en Mobiliteit
GroenLinks voor aanpassing rotonde in de Keizer Karelweg
Rubrieken: Verkeer en Mobiliteit, Nieuws
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Pauline de Jong,/H
De raadsleden Stieneke Kruijer en Simon Lutz vragen om aanpassing van de rotonde in de Keizer Karelweg, ter hoogte van de Fokkerlaan en de Parmentierlaan. ‘Deze rotonde is ingericht om het grote verkeer te laten doorstromen,’ vertelt raadslid Simon Lutz. ‘Dat heeft tot gevolg dat voetgangers en fietsers maar moeten wachten totdat er een gat in het verkeer ontstaat. Dat is vervelend en onveilig.’ GroenLinks wil dat zowel bij het kruispunt Keizer Karelweg-Fokkerlaan als bij de aansluiting met de Van der Hooplaan zebra- en fietspaden worden aangelegd. Daar moeten fietsers voorrang krijgen boven het zware verkeer.
Raadslid Stieneke Kruijer vindt dat de huidige verkeerssituatie te gevaarlijk is om op haar beloop te laten. Ze wijst er allereerst op dat auto’s en vrachtauto’s die van de A9 komen, door een onduidelijke omleiding op de kruising hun weg moeten vinden. ‘Een zoekplaatje,’ noemt ze dat. Ze voegt toe: ‘Ik vind het vervelend als ik als een zeurpiet gezien zou worden. Maar ik vind het nog veel vervelender als er straks een scholier wordt aangereden en wij niets gedaan hebben om de rotonde veiliger te maken.’ Kruijer voegt toe: ‘Als ik kinderen zou hebben in de schoolgaande leeftijd, zou ik ze niet op de fiets naar school durven laten gaan vanwege die gevaarlijke kruispunten.’ Vlak bij de rotonde, aan de Van der Leeklaan, ligt bijvoorbeeld basisschool Het Palet. ‘Ik vind het superlink om leerlingen dagelijks over de rotonde te sturen.’
Simon Lutz wil niet beweren dat voetgangers en fietsers helemaal aan hun lot worden overgelaten. ‘Ter hoogte van de Soerlaan is er inderdaad een zebrapad over de Keizer Karelweg. Maar dat is 100 meter verderop. Voor zover ik de mensen ken, zullen de meesten niet omlopen.’ De werkzaamheden in Amstelveen veroorzaken overlast; dat is nu eenmaal zo, erkennen de raadsleden. Maar als Amstelveen meer mensen wil laten fietsen of lopen dan moet er ook werk van gemaakt worden om de veiligheid en het gemak ervan te verbeteren, aldus GroenLinks.