Verkeer en Mobiliteit
Informatiebijeenkomsten Rijksmaatregelen Schiphol
Rubriek: Verkeer en Mobiliteit
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Gemeente
Op 1 september 2023 heeft de ministerraad, ten behoeve van een betere rechtsbescherming voor omwonenden van Schiphol en het komen tot minder geluidshinder, ingestemd met het stoppen van anticiperend handhaven. Dit in combinatie met de experimenteerregeling én het maatregelenpakket in het kader van de Balanced Approach Procedure. Met het besluit over het maatregelenpakket start vandaag de bekendmaking van de Balanced Approach Procedure richting de Europese Commissie, de EU-lidstaten, de Verenigde Staten en Canada.
Stoppen anticiperend handhaven en experimenteerregeling
Op maandag 28 augustus jl. heeft de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) een advies uitgebracht over het ontwerp van de Tijdelijke regeling experiment strikt preferentieel baangebruik Schiphol (experimenteerregeling). De MRS stelt vast dat het in de tijdelijke experimenteerregeling, per saldo bezien, een positief effect kan hebben op de hinderbeleving. Door het advies en door het besluit in de ministerraad kon de experimenteerregeling op 1 september door de minister worden vastgesteld.
Met de experimenteerregeling is er op jaarbasis nog ruimte voor maximaal 460.000
vliegtuigbewegingen. De experimenteerregeling gaat per 31 maart 2024 in en heeft geen effect op de inmiddels afgeronde capaciteitsverdeling over het winterseizoen 2023/2024. Daardoor zou het aantal vliegtuigbewegingen over het jaar 2024 enkele duizenden vliegtuigbewegingen hoger kunnen uitkomen dan 460.000.
De Balanced Approach Procedure
De Balanced Approach Procedure dient doorlopen te worden wanneer een EU-lidstaat een geluid gerelateerde exploitatiebeperking wil doorvoeren op een luchthaven met meer dan 50.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Onderdeel van de Balanced Approach Procedure is een consultatie- en een notificatiefase. De internetconsultatie van de Balanced Approach Procedure stond open van 15 maart tot en met 15 juni 2023. Gemeente Amstelveen en de BRS hebben hierop een reactie ingediend. De consultatie heeft geleid tot een dieper inzicht bij het ministerie in de uiteenlopende (deel)belangen van betrokkenen, hun analyse van de problematiek alsmede gewenste en ongewenste oplossingsrichtingen.
Dit leidt tot het volgende maatregelenpakket:
1. Inzet van stillere vliegtuigen in de nacht;
2. Verminderen van gebruik van de secundaire banen;
3. Reductie van de capaciteit in de nacht tot 28.700 vluchten;
4. Reductie van de capaciteit tot 452.500 vluchten in totaal.
Informatiebijeenkomsten
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat organiseert twee digitale informatiebijeenkomsten. Deze vinden plaats op donderdag 7 september van 14.00 tot 16.00 (Engelstalig) en van 18.00 tot 20.00 (Nederlandstalig). Iedereen kan zich via de volgende link aanmelden: aanmelden informatiebijeenkomst: .https://event.congresbureau.nl...
Foto gemeente