Duurzaamheid en Natuur
Inrichten groene en veilige Amsterdamseweg-Noord
Rubriek: Duurzaamheid en Natuur
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Gemeente/H
De gemeente gaat de Amsterdamseweg vanaf de Kalfjeslaan tot de Graaf Florislaan opnieuw inrichten. Het doel is een groene en veilige entree van Amstelveen. Uit twee verschillende varianten bleek er één het meest bruikbaar, onder meer vanwege de ruimte voor de bomen. Over deze variant organiseert de gemeente te zijner tijd een bewonersavond.
Groen in plaats van asfalt
Na diverse onderzoeken zijn er twee varianten opgesteld. Eén variant met een groene middenberm en één variant met groene bermen aan de zijkant van de weg. Wethouder Floor Gordon (groen) is heel blij met de uitkomsten van het onderzoek. “In de voorgestelde variant met groene zijbermen maakt een strook asfalt aan beide kanten van de rijbaan plaats voor groen. De bomenrijen kunnen blijven staan en hun groeiomstandigheden verbeteren. Ook komt er meer groenoppervlakte dan in de variant met groene middenberm.” De variant zonder middenberm past bij het historische profiel van de Amsterdamseweg. De gemeente wil ook de verkeersveiligheid en het fietscomfort verbeteren door de fietspaden in beton aan te leggen.
Variant met groene zijbermen
Langs de Amsterdamseweg staan platanen. Prachtige bomen die erg oud kunnen worden, maar ook schade aan de weg en het fietspad veroorzaken. Door grotere groenvakken met betere groeiomstandigheden en het toepassen van beton op de fietspaden verwacht de gemeente het fietspad zo lang mogelijk egaal en veilig te kunnen houden met behoud van de platanen. Dergelijke betonplaten zijn eerder toegepast rond de rotonde Keizer Karelweg-Amsterdamseweg. De effecten op langere termijn zijn nog niet in beeld.
Kruispunt Kalfjeslaan
In 2018 verzocht de gemeenteraad per motie om onderzoek te doen naar mogelijkheden om de Amsterdamseweg qua verkeersveiligheid en uitstraling beter aan te sluiten bij de Keizer Karelweg. In 2022 werden er vanuit de raad nog schriftelijke vragen gesteld over de voortgang. In eerste instantie maakte het kruispunt met de Kalfjeslaan deel uit van het onderzoek. Onderzocht werd of een rotonde ter vervanging van de huidige verkeersregelinstallatie haalbaar was. Het kruispunt ligt voor ongeveer 80% op grondgebied van de gemeente Amsterdam. Omdat de gemeente Amsterdam de verkeersregelinstallatie recent heeft vervangen, is een rotonde voor Amsterdam nu niet aan de orde.
Bewonersavond
Tijdens een nog in te plannen bewonersavond zal het schetsontwerp gepresenteerd worden. De voorkeursvariant wordt daarna uitgewerkt en de werkzaamheden zijn vooralsnog in 2025 gepland.