Verkeer en Mobiliteit
Inzet Buitenveldertbaan en handhaving
Rubriek: Verkeer en Mobiliteit
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Tim Bakker/H
Wethouder Elza Elzakalai heeft vandaag naar het Ministerie van I en W, de heer Madlener LVNL, de heer M. van Dorst een brief gestuurd.
Met deze brief wil hij graag ingaan op twee zaken, te weten op de recente hoge inzet vande Buitenveldertbaan als start- en landingsbaan en op het huidige en voorgenomen (nieuwe) stelsel van handhavingspunten.
Omdat deze twee zaken met elkaar samenhangen, richt hij deze brief zowel aan LVNL als aan I en W.
Gedurende de periode vanaf 18 november tot 27 november 2024 -maar ook in voorgaande periodes- is er in zeer hoge mate sprake geweest van inzet van de Buitenveldertbaan ge- durende lange aaneengesloten (ook vroege ochtend-/dag)periodes. Dit met hoge frequen- tie van uit- of aanvliegend vliegverkeer. Desgevraagd levert LVNL achteraf de analyse waarom ze tot deze keuze is gekomen, tegelijkertijd is mijn indruk dat het huidige systeem van handhavingspunten (binnen het wettelijk geldend kader van preferentieel vliegen) té- veel vrijheid geeft om voor de niét preferentiële Buitenveldertbaan te kiezen als start- of landingsbaan.
Het geeft een onevenredig grote inbreuk op de leefomgevingskwaliteit in Amstelveen Noord. De gemeente ontvangt hierover veel meldingen van inwoners.
Momenteel wordt het stelsel van handhavingspunten herzien. I en W stelt voor om geen handhavingspunten direct onder de aan-/uitvliegroute Buitenveldertbaan te plaatsen. En geeft aan dat dit voor de rechtsbescherming van inwoners niet uitmaakt. Ik vraag u op
voorhand zeer goed te onderbouwen, dat dit niet uitmaakt ten opzichte van handhavingspunten direct onder een aanvliegroute, zoals bij de Oostbaan wél wordt voorgesteld.
Wat mij zorgen baart, is dat (zoals ook bovenstaand beschreven) ook het nieuwe systeem van handhavingspunten teveel flexibiliteit biedt om de Buitenveldertbaan als start- of landingsbaan in te zetten. Ik wil u daarom vragen (zowel in het huidige als nieuwe handhavingsstelsel) om inzet van de niet preferentiële Buitenveldertbaan alleen toe te staan op basis van strikt noodzakelijke veiligheidsvoorwaarden.
Daarnaast vraag ik u inzichtelijk te maken of dit naar verwachting uitsluit, dat de recent ervaren lange periodes van inzet van de Buitenveldertbaan niet meer aan de orde is (of zeer uitzonderlijk met in dit geval ook mijn verzoek om tijdige en actieve communicatie vanuit LVNL richting inwoners als deze uitzondering gaande is).
Het Luchthavenverkeersbesluit (LVB) zoekt naar handhaafbare, uitvoerbare en uitlegbare regels voor het gebruik van de luchthaven Schiphol. Het strikt geluid preferent vliegen is een uitgangspunt voor de uitvoering van de vliegoperatie dat aan die criteria voldoet en waar de afgelopen jaren uitvoerig mee is geëxperimenteerd. Ik vraag u bij het vaststellen van de locaties van, en de grenswaarden in, de handhavingspunten maximaal rekening te houden met het geluid-preferent vliegen.
Foto beeldbank Schiphol