Verkeer en Mobiliteit
Inzet (elektrische) deelfietsen voor deelscooters
Rubrieken: Verkeer en Mobiliteit, Nieuws
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Gemeente/H
Vanwege de overlast die fout geparkeerde deelscooters veroorzaken in Amstelveen, kijkt de gemeente naar de inzet van deelfietsen als alternatief voor het behoud van duurzaam en fijnmazig deelvervoer. Wethouder Herbert Raat (mobiliteit) heeft hiervoor onlangs een bezoek gebracht aan Donkey Republic, een aanbieder van deelfietsen in Amsterdam en een aantal andere grote steden.
De gemeente heeft dit jaar besloten de overeenkomsten met twee deelscooteraanbieders niet te verlengen. De overlast die foutgeparkeerde deelscooters veroorzaken, weegt niet op tegen de voordelen. Voor Felyx liep de overeenkomst af per oktober 2024, voor Check per januari 2026. Omdat er behoefte blijft aan fijnmazig deelvervoer, onderzoekt de wethouder de inzet van (elektrische) deelfietsen. “Deelscootervervoer was een paar jaar geleden een prima concept, maar is wat ons betreft ingehaald door de tijd”, zegt wethouder Raat. “Uit onderzoek blijkt dat deelscooters meestal voor dezelfde afstand worden gebruikt als deelfietsen. Deelfietsen zorgen voor minder overlast, omdat je ze gewoon in de bestaande fietsenrekken kunt parkeren. Ook zijn ze een goed alternatief voor fijnmazig vervoer dat op sommige plekken in Amstelveen lastig voor elkaar te krijgen is. We zijn enthousiast over wat deelfietsenaanbieder Donkey Republic kan bieden. Het is een organisatie die flink aan het uitbreiden is in onze regio. Zodra er een voorstel ligt, zullen we dit delen met de gemeenteraad.”
Klachten deelscooters
De reden dat de gemeente afscheid heeft genomen van deelscooters, is omdat er regelmatig klachten van inwoners binnenkomen over deelscooters die de doorgang voor voetgangers op het trottoir belemmeren. Met name ouderen met een rollator of Amstelveners in een rolstoel ondervinden hier overlast van. Hiernaast blokkeren de deelscooters op bepaalde locaties, zoals in het Oude Dorp, de toegang tot ondergrondse vuilcontainers. Terwijl de deelscooteraanbieders verantwoordelijk zijn voor het ingrijpen bij overlast, moet vaak de gemeentelijke handhaving optreden door de deelscooters te verplaatsen. Dit is reden geweest om de overeenkomsten met de deelscooteraanbieders te heroverwegen.