Gemeente en Politiek
Rubrieken: Gemeente en Politiek, Verkeer en Mobiliteit
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: AmstelveenZ
Er komt tussen 21 februari en 1 september 2022 bij wijze van proef een voorlopig einde aan de mogelijkheid om doordeweeks 3 uur gratis te parkeren op de hoofdparkeerplaats van het Amsterdamse bos (aan de kop van de Bosbaan). De proef moet uitwijzen of betaald parkeren ook op andere parkeerplaatsen bij het Amsterdamse bos, dat met een structureel miljoenentekort kampt, kan worden ingevoerd.
Vanaf 21 februari 2022 gaat er in de vorm van een tijdelijke pilot van maandag tot en met vrijdag (tussen 09.00-19.00 uur) direct een uurtarief van 2,50 gelden op de parkeerplaats van de hoofdentree van het bos, waar nu nog de eerste drie uur gratis is. De parkeerplaats telt een kleine 700 plekken. Het gratis parkeren in het weekeinde blijft in de proefperiode wel gewoon intact.
Miljoenentekort
Met de doordeweekse betaalproef onderzoekt gemeente Amsterdam 'hoe de autogebruiker in het Bos zou kunnen meebetalen aan het beheer en onderhoud.' Het Amsterdamse bos kampt al jaren met een structureel miljoenentekort. Hoewel het Amsterdamse bos op Amstelveens grondgebied ligt, is gemeente Amsterdam eigenaar van het bos. En als eigenaar zoekt het bestuur van hoofdstad simpelweg naar manieren om bronnen van inkomsten te vinden om die structurele miljoentekorten te dichten.
Parkeerdruk Amstelveen
Een deel van de rekening komt mogelijk te liggen bij bezoekers die met de auto naar het bos komen: tussen 21 februari en 1 september 2022 wordt daarom de genoemde pilot gehouden. Amstelveens wethouder Floor Gordon (Parkeren, D66) geeft aan de vinger aan de pols te houden bij de Amsterdamse pilot. Het voorlopig afschaffen van de eerste drie uur gratis parkeren aan de kop van de Bosbaan mag wat haar betreft niet leiden tot een verhoogde parkeerdruk in Amstelveense (woon-)buurten, waar (nog) wel gratis geparkeerd kan worden. De parkeerdrukmetingen die Amstelveen dit jaar houdt worden bij de evaluatie van de bosparkeerpilot meegenomen.
Ook Amsterdam meet de effecten op de parkeerdruk in de omgeving. De kosten van de parkeerproef bij de hoofdparkeerplaats zijn voor rekening van het Amsterdamse Bos; de opbrengsten zijn volgens gemeente Amsterdam afhankelijk van 'de bereidheid van bezoekers om bij te dragen aan het beheer en onderhoud van het Bos.'
8 miljoen voor bosonderhoud
Er wordt deze jaren (2021-2023) ruim 8,2 miljoen euro geïnvesteerd in herstel van kades, bruggen en paden in het Amsterdamse bos, waar sprake is van achterstallig onderhoud. Onder andere de monumentale bruggen worden weer in oude staat hersteld en ook het Groot en Klein Kinderbad krijgen een opknapbeurt. Bomen die een gevaar vormen vanwege essentaksterfte, die delen van het Bos bedreigt, worden eveneens aangepakt.
Onderzoek nieuwe inkomstenbronnen
Voor een deel van het structurele tekort voor beheer en onderhoud van 6,8 miljoen is een oplossing gevonden, maar er blijft nog een structureel tekort staan van 4,8 miljoen. Hiervoor onderzoekt het Bos in opdracht van de gemeente Amsterdam dus 'nieuwe bronnen van inkomsten'. Naast de mogelijke invoering van betaald parkeren, wordt er ook gekeken naar het verhogen van de tarieven van evenementen, de uitbreiding van de verhuur van vastgoed en het verkennen van mogelijkheden van samenwerking met gemeente Amstelveen en de provincie Noord-Holland.
Jaarlijks trekt het Amsterdamse Bos zo’n zes miljoen bezoekers, waarvan meer dan anderhalf miljoen bezoeken uit Amstelveen. Bezoekers waarderen het Amsterdamse Bos met een ruime acht. Zie ook www.amsterdamsebos.nl