Verkeer en Mobiliteit

Parkeerbeleid: onduidelijke en dure puzzel
Rubrieken: Verkeer en Mobiliteit, Nieuws
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Louke Redeker/H
Louke Redeker uit het Buitengebied Amstelveen heeft de gemeente Amstelveen gevraagd aandacht te besteden aan het huidige parkeerbeleid en onderhoud van het straatwerk bij de Kruitmolen. Louke en haar medebewoners hebben een brief gestuurd en hopen daarmee op een positieve en inhoudelijke reactie op de volgende punten.
Het huidige parkeerbeleid in Amstelveen voelt voor veel inwoners als een ingewikkelde en soms onlogische puzzel. Op de ene plek mag je drie uur gratis parkeren met een parkeerschijf, op de andere slechts één uur, en op weer een andere plek moet je gewoon betalen—zelfs op zondag. Een goed voorbeeld hiervan is het parkeerbeleid bij Kostverlorenhof. Voor de supermarkt geldt gratis parkeren met een parkeerschijf, maar op de achterliggende parkeerplaats moet worden betaald. Tegelijkertijd blijkt een bepaalde parkeerstrook daar helemaal gratis, omdat deze door de restaurants zelf wordt gebruikt. Dit soort onduidelijkheid zorgt voor frustratie.
We begrijpen dat de gemeente iets moet doen om te voorkomen dat Amsterdammers massaal in Amstelveen parkeren. Maar niet elke wijk in Amstelveen heeft hier last van. Daarom is de roep “Wij hebben parkeerplek genoeg” vanuit veel inwoners begrijpelijk.
Daarnaast is het moeilijk te geloven dat het parkeerbeleid niet om geld draait. De boetes zijn hoog: zelf ontving ik een boete van €88,50 voor slechts tien minuten parkeren op een plek waar ik dacht dat het op zondag gratis was. Daarbovenop kreeg ik op 3 januari een aanmaning, terwijl ik de boete op 14 december al had betaald. Dit soort administratieve fouten wekt weinig vertrouwen.
Veel inwoners, vooral ouderen, zouden een parkeervignet voor heel Amstelveen toejuichen. Hiermee kunnen bewoners zonder zorgen overal parkeren. Een alternatief zou kunnen zijn dat bewoners een jaarlijkse parkeervergunning kopen, bijvoorbeeld voor hun eerste en tweede auto, terwijl een derde auto verplicht in een parkeergarage moet staan. Op deze manier blijft parkeren voor inwoners betaalbaar en overzichtelijk. Graag horen we hoe de gemeente hierover denkt.
Onderhoud Kruitmolen: een vergeten straat?
Ik woon aan de Kruitmolen, een straat met veel fietsverkeer, waaronder schoolkinderen en recreatieve fietsers. Dit wordt door de gemeente zelf gepromoot als een recreatieve route. Toch is het wegdek in slechte staat, vol scheuren en gaten, waardoor bewoners regelmatig hun fietsbanden moeten plakken en gevaarlijke situaties ontstaan.

Wanneer we hierover klagen, wordt het wegdek tijdelijk gerepareerd, maar dat is telkens van korte duur. We vragen de gemeente daarom om een structurele oplossing, vergelijkbaar met de aanpak van de Oostermeerweg. We begrijpen dat dit een grote klus is en tijdelijke overlast zal veroorzaken, maar liever een grondige renovatie dan eindeloos half werk.
A9: zorgen over geluidsoverlast
We maken ons nog steeds grote zorgen over de gevolgen van de verbreding van de A9. Hoewel beloofd is dat het asfalt stiller zal zijn, blijkt de overgang van weg naar brug nog altijd lawaai te veroorzaken. Dit is een punt van zorg voor bewoners in de omgeving van de Amstel. We wachten geduldig af, maar hopen dat de gemeente en Rijkswaterstaat blijven luisteren naar eventuele klachten.
Positieve punten: Fixi en de blikjesvanger
Tot slot willen we ook benoemen wat wél goed gaat. Het klachtenplatform Fixi werkt goed voor kleine problemen; nu nog aandacht voor de grotere zaken zoals hierboven genoemd. Ook de blikjesvanger in onze buurt wordt goed gebruikt en helpt zwerfafval te verminderen.
Foto Google streetview