Verkeer en Mobiliteit
Open brief aan de nieuwe minister van luchtvaart
Rubriek: Verkeer en Mobiliteit
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: SchipholWatch/H
Dinsdag jongstleden is Barry Madlener beëdigd als minister, verantwoordelijk voor het dossier luchtvaart. SchipholWatch geeft de nieuwe bewindsman alvast een tiental handige tips.
Hooggeachte excellentie meneer Madlener,
Allereerst van harte gefeliciteerd met uw benoeming tot minister van Infrastructuur en Waterstaat – een groot departement met vele actuele ontwikkelingen en vaak complexe dossiers. Wij wensen u veel succes bij het invullen van uw nieuwe functie.
Eén van de belangrijkste dossiers is dat van de luchtvaart. Door uw voorganger de heer Harbers is voor het eerst ingezet op de krimp van Schiphol. Een heuglijke ontwikkeling voor vele honderdduizenden omwonenden van het vliegveld, die nu veelal ‘s nachts wakker liggen van de herrie.
Schiphol zelf beseft ook dat de grenzen van het betamelijke zijn overschreden en zet in op een aanpak om de overlast terug te dringen. Dat is ook nodig, want de rechter heeft in een vonnis van 20 maart jongstleden bepaald dat er al jarenlang inbreuk wordt gemaakt op de basale rechten van omwonenden. In die uitspraak krijgt de Staat – in dezen u dus – tot 20 maart 2025 de tijd om de situatie aan te pakken en de rechtsbescherming van omwonenden te herstellen.
Om het overzichtelijk te houden, reiken we u hier een aantal actiepunten aan waarmee u snel tot het gewenste resultaat komt.
- Nachtsluiting Schiphol tussen 23 uur ‘s avonds en 7 uur ‘s ochtends
- Krimp van Schiphol naar de vooralsnog legale situatie van 275.000 vluchten per jaar
- Beëindiging van de praktijk om luchtvaartbesluiten in te voeren via een algemene maatregel van bestuur
- Aanpak van de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen, plus een verbod op zwavelrijke kerosine
- Versterking van de Maatschappelijke Raad Schiphol, zowel budgettair als qua bevoegdheden
- Definitieve sluiting Lelystad Airport
- Stopzetten van de aanleg van de overbodige vierde aanvliegroute
- Invoeren van een ticketbelasting voor overstappers
- Invoeren van het dalende CO2-plafond voor de diverse luchthavens
- Invoering van btw op vliegtickets
Met dit tienpuntenplan bent u in staat het overmatige vliegverkeer boven ons land snel te krimpen, zonder veel ‘pijn’ voor de economie. Sommige van de voorgestelde maatregelen – zoals de btw op tickets en een vliegbelasting voor overstappers – leveren meer dan 2 miljard euro inkomsten op voor de staatskas.
Dit geld kan elders nuttig worden ingezet, zoals voor het omvangrijke onderhoud van weg- en railinfrastructuur of, om het actueel te houden, tegen de armoede onder kinderen.
Voor de langere termijn geven we u graag in overweging om – in overleg met de andere EU-lidstaten – werk te maken van de accijnsheffing op vliegtuigbrandstoffen. Zo’n heffing maakt het concurrentieveld voor weg-, rail- en watertransport eerlijker en bevordert het gebruik van alternatieve, minder schadelijke brandstoffen. Het levert bovendien nog eens zo’n 2 tot 3 miljard euro op.
Uiteraard zijn wij bereid onze plannen aan u toe te lichten. We delen onze kennis van de luchtvaartsector graag nu u zich in korte tijd dit complexe dossier eigen dient te maken.
Hoogachtend en met vriendelijke groet,
Alfred Blokhuizen
voorzitter SchipholWatch
Fotot SchipholWatch: Barry Madlener, de kersverse minister van Infrastructuur en Waterstaat (foto: Martijn Beekman)