Verkeer en Mobiliteit
Minister Harbers kiest niet voor krimp, maar voor groei Schiphol
Rubriek: Verkeer en Mobiliteit
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Schipholwatch
Een nieuw rapport van bureau Decisio toont aan dat de gisteren gepresenteerde maatregelen van minister Harbers onvoldoende zijn om de hinder door Schiphol te beperken. Er is meer nodig, zoals krimp. Harbers kiest voor groei.
In het rapport zoekt Decisio naar de goedkoopste manieren om de geluidsoverlast te reduceren. De onderzoekers kijken naar het zo weinig mogelijk inzetten van secundaire banen, hogere tarieven voor de luidruchtigste toestellen, een ban op de grootste herriebakken en naar versnelde vlootvernieuwing.
De conclusie is dat het minimaal inzetten van secundaire banen de goedkoopste maatregel is, maar dat deze ruim onvoldoende hinderbeperking oplevert om de doelen te halen.
Maatregelen ruim onder de maat
Het ministerie zegt ernaar te streven het aantal huizen binnen de 58 dB(A) Lden-contour met 20 procent te verminderen en het aantal huizen binnen de 48 dB-contour met 15 procent. Het aantal mensen met ernstige slaapverstoring zou ook met 15 procent moeten dalen.
Lees het volledige artikel op SchipholWatch: https://schipholwatch.nl/2024/...
Foto Rijksoverheid, Valerie Kuypers