Duurzaamheid en Natuur
Staat versus KLM
Rubriek: Duurzaamheid en Natuur
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: SchipholWatch/B
Als de rechter de eis van KLM ook in hoger beroep toewijst, dan houdt zij willens en wetens een illegale situatie in stand. De huidige wetgeving maakt immers hooguit 410.000 vluchten mogelijk op Schiphol.
Dat aantal volgt uit de mogelijkheden die het Luchthavenverkeersbesluit (LVB) uit 2008 biedt – de bestaande vergunning zolang Schiphol nog geen nieuwe heeft gekregen. Een nieuwe vergunning had allang verleend moeten zijn, maar stuit op allerlei juridische problemen, zoals het ontbreken van een ‘stikstofvergunning’.
De groei naar bijna 500.000 vluchten in 2019 was slechts mogelijk met allerlei trucs, waarbij een hoofdrol was weggelegd voor het ‘anticiperend handhaven’ – het handhaven conform een regime dat tot op de dag van vandaag niet verankerd is in de wet.
Dat regime wordt het Nieuwe Normen- en Handhavingsstelstel (NNHS) genoemd en zou worden vastgelegd in het nieuwe luchthavenverkeersbesluit. Maar dat besluit – in feite een vergunning voor het mogen exploiteren van een vliegveld – is nog steeds niet genomen.