Verkeer en Mobiliteit
Amstelveense afdeling Veilig Verkeer Nederland geeft advies aan gemeente
Rubriek: Verkeer en Mobiliteit
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Ben Westendorp, Voorzitter VVN Amstelveen-Amstelland.
Hoe maak je de Van Spaenstraat veiliger? De Amstelveense afdeling van Veilig Verkeer Nederland heeft daarover een advies aan de gemeente uitgebracht.
Al geruime tijd zijn de bewoners van de Van Spaenstraat niet gelukkig met de verkeerssituatie in hun straat - een van de oudste woonerven in Amstelveen. Sinds een paar jaar “Erf” genoemd. De straat oogt niet helemaal als zo’n Erf. Je kan nog goed zien dat het voorheen een rijweg was.
Er wordt hier al langere tijd hinder ondervonden van te hard rijdende automobilisten. In 43% van de gevallen wordt de maximum snelheid van 15 km per uur overschreden. De overtreders komen niet alleen uit de buurt, maar een deel daarvan rijdt ook naar het autoverhuur bedrijf een stukje verderop.
De bewoners hebben geprobeerd met de overtreders in contact te treden. En ook de gemeente heeft maatregelen genomen en/of voorgesteld. Een van die maatregelen – het aanbrengen van cirkeldrempels in de straat – werd echter door bewoners afgewezen. Binnen het beleid van de gemeente betekent dit dat de drempels dan niet kunnen worden aangelegd. In een recent gesprek van wethouder Herbert Raat met een bewoners is afgesproken om advies te vragen aan de plaatselijke afdeling van Veilig Verkeer Nederland.
Ben Westendorp, voorzitter van de afdeling: “ Misschien lijkt dit niet voor iedereen een grote zaak, voor de bewoners van de Van Spaenstraat echter wel. De kans op ongevallen, met name voor spelende kinderen, is door de te hoge snelheid van de autogebruikers niet onaanzienlijk. Een Erf is bedoeld om alle gebruikers daarvan een veilige omgeving te bieden. Gebruikers – in het bijzonder automobilisten – moeten hun verkeersgedrag dus aanpassen.”
VVN komt tot de conclusie dat er wel mogelijkheden zijn om de situatie beheersbaarder te maken. Met het aanbrengen van enkele verhogingen in de weg en wat ingrepen in het groen kan de rijsnelheid teruggebracht worden. Maak dan geen cirkeldrempels, ongetwijfeld effectief maar in de kleinschalige Erfsituatie hier, niet passend, aldus Westendorp.
De voorstellen komen er op neer om op enkele plekken de rijbaan te voorzien van een drempel en het aanbrengen van meer groen en/of hogere beplanting. Hierdoor wordt het doorzicht van de straat enigszins belemmerd. Dat heeft een afremmend effect op de snelheid. Daarnaast wordt de gemeente geadviseerd om te onderzoeken of het autoverhuurbedrijf bereikbaar kan worden gemaakt vanaf de Amsterdamse Weg.