Verkeer en Mobiliteit
Baanonderhoud en werkzaamheden Schiphol in 2024
Rubriek: Verkeer en Mobiliteit
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Gemeente Amstelveen/B
Om de zes start- en landingsbanen en de taxibanen op Schiphol veilig en in goede conditie te houden, voert Schiphol regelmatig onderhoud en andere werkzaamheden uit op en rond de banen. Tijdens deze werkzaamheden zijn de banen vaak niet beschikbaar voor het vliegverkeer. Doordat Schiphol dan andere banen inzet, heeft dit gevolgen voor het baangebruik en het vliegverkeer. Hierdoor kunnen omwonenden meer of minder vliegtuigen over horen en zien komen. Hieronder zie je welke werkzaamheden er in principe in 2024 plaatsvinden en welke banen er niet of beperkt beschikbaar zijn. Schiphol heeft hiervoor namelijk ontheffing gevraagd bij het Rijk. De genoemde data kunnen wijzigen door onvoorziene omstandigheden.
Schiphol vraagt ook vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in de nacht tijdens de groot onderhoudsperiode aan de Kaagbaan en tijdens normale werkzaamheden. Schiphol is zich terdege van bewust dat inzet van alternatieve banen in de nacht een toename in de ervaren geluidshinder tot gevolg kan hebben. Hoewel Schiphol heeft aangekondigd in de nacht te willen gaan sluiten, is Schiphol volgend jaar nog verplicht om ’s nachts vliegverkeer af te handelen. Vrijstelling voor het gebruik van de banen is daarom helaas noodzakelijk om dit vliegverkeer af te handelen.
Baanonderhoud en werkzaamheden in 2024
1. De Kaagbaan zal in de periode van 19 februari 2024 tot en met 25 april 2024 vanwege groot onderhoud buiten gebruik worden gesteld. Hierdoor is de Kaagbaan voor 9 weken en 4 dagen niet bruikbaar voor de afhandeling van het vliegverkeer. Schiphol is zich er terdege van bewust dat het alternatief baangebruik als gevolg van deze werkzaamheden gevolgen heeft op de te ervaren geluidshinder door omwonenden, met name
omwonenden onder de uitvliegroutes van de Aalsmeerbaan. Dit type onderhoud zorgt er echter voor dat de baan daarna voor 7 jaar weer ingezet kan worden en minimaliseert de overlast voor omwonenden.
2. Naast groot onderhoud aan de Kaagbaan voert Schiphol voor elke andere baan een week normaal onderhoud uit. Dit type onderhoud keert jaarlijks terug en zorgt dat de baan de rest van het jaar aantoonbaar storingsvrij kan opereren.
3. Gedeeltelijk gelijktijdig met het uitvoeren van de normale onderhoudswerkzaamheden aan de Polderbaan en de Zwanenburg voert LVNL werkzaamheden uit aan instrumenten langs de banen. Deze werkzaamheden zijn noodzakelijk om de vliegveiligheid tijdens landingen te blijven garanderen. Deze werkzaamheden worden gedeeltelijk gelijktijdig uitgevoerd met het normale onderhoud aan deze banen om de hinder voor de omwonenden zoveel mogelijk te beperken.
Verwacht effect Amstelveen
Overdag (tussen 6.00 tot 23.00 uur) is de kans groter dat de Zwanenburgbaan voor starts wordt ingezet en dit verkeer vliegt deels in noord-zuidrichting over Amstelveen. In de nacht is de Polderbaan preferentieel en naar verwachting is het gebruik van de Zwanenburgbaan als startbaan dan zeer beperkt. Voor de nacht vraagt Schiphol om een ontheffing voor gebruik van de Buitenveldertbaan voor startende vliegtuigen. Schiphol verwacht, dat dit niet of zeer incidenteel voorkomt. De Buitenveldertbaan is in de nacht gedurende deze periode geen ‘prioritaire baan’ en wordt alleen ingezet bij harde noord(oosten)wind. Gebruik van de Aalsmeerbaan zal overdag aanzienlijk stijgen, zowel voor landen als stijgen.
Beter informatie baanonderhoud
Schiphol wil de omwonenden beter gaan informeren over het baanonderhoud en de werkzaamheden. Ze hebben daar een speciale website voor gemaakt: :