Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze wereldprimeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.
Schiphol werkt samen met grondafhandelaren en de luchtvaartsector aan een uitstootvrije operatie. Sommige vliegtuigen aan de gate worden al voorzien van elektriciteit door e-GPU's (electrical Ground Power Units). Deze e-GPU's moeten voor het opladen naar laadpunten worden verplaatst. De nieuwe H2-GPU kan ter plaatse worden bijgetankt, wat tijd en voertuigbewegingen bespaart. Ook hebben e-GPU's soms onvoldoende capaciteit, waardoor diesel-GPU's nog nodig zijn. Naast het schonere HVO100 voor diesel zoeken de partijen naar een uitstootvrije oplossing, zoals de waterstof-GPU.
Ik ben enorm trots dat we op Schiphol deze innovatie als eerste luchthaven wereldwijd kunnen testen. De op waterstof aangedreven GPU past binnen onze ambitie om in 2030 uitstootvrij te willen zijn met onze eigen activiteiten op de grond. Door constant te blijven innoveren en verbeteren dragen we bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit voor onze medewerkers en de directe omgeving.
Sybren Hahn, Executive Director Infrastructure:
Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze wereldprimeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.
Schiphol werkt samen met grondafhandelaren en de luchtvaartsector aan een uitstootvrije operatie. Sommige vliegtuigen aan de gate worden al voorzien van elektriciteit door e-GPU's (electrical Ground Power Units). Deze e-GPU's moeten voor het opladen naar laadpunten worden verplaatst. De nieuwe H2-GPU kan ter plaatse worden bijgetankt, wat tijd en voertuigbewegingen bespaart. Ook hebben e-GPU's soms onvoldoende capaciteit, waardoor diesel-GPU's nog nodig zijn. Naast het schonere HVO100 voor diesel zoeken de partijen naar een uitstootvrije oplossing, zoals de waterstof-GPU.
Ik ben enorm trots dat we op Schiphol deze innovatie als eerste luchthaven wereldwijd kunnen testen. De op waterstof aangedreven GPU past binnen onze ambitie om in 2030 uitstootvrij te willen zijn met onze eigen activiteiten op de grond. Door constant te blijven innoveren en verbeteren dragen we bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit voor onze medewerkers en de directe omgeving.
Sybren Hahn, Executive Director Infrastructure:
Het is belangrijk dat we waterstof aangedreven apparatuur ontwikkelen om een emissievrije grondoperatie te realiseren. De batterijoplossingen van nu voldoen namelijk niet altijd aan de operationele eisen. Bij KLM Cityhopper werken we samen met onze partners hard aan technologische oplossingen die we uiteindelijk standaard kunnen gebruiken in onze operatie. Ik vind het daarom een eer dat wij als eerste de nieuwe waterstof GPU kunnen testen.
Maarten Koopmans, Managing Director KLM Cityhopper
Samenwerking De test wordt uitgevoerd in samenwerking met KLM en verschillende andere partners en wordt mede gesubsidieerd door de EU. De H2-GPU is ontwikkeld door Zepp.solutions, een scale-up uit Delft, en de Oostenrijkse GPU-producent Dynell. KES beheert de GPU-pool op Schiphol en verzorgt het gebruik bij de verschillende afhandelaren.
Project TULIPS Schiphol coördineert het door de Europese Commissie gefinancierde project TULIPS. In dit samenwerkingsverband van 33 Europese luchtvaartpartijen en kennisinstituten worden nieuwe technologieën en procedures ontwikkeld die de verduurzaming van luchthavenoperaties zullen versnellen. Naast de ontwikkeling van deze H2-GPU werkt het project ook aan grootschalige SAF-leveringen, duurzame energieopslag en circulaire materiaaloplossingen die bijdragen aan de doelstellingen van de EU Green Deal.