Verkeer en Mobiliteit
Schiphol gaat het stiller, schoner en beter doen
Rubriek: Verkeer en Mobiliteit
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Ruud Sondag, CEO Royal Schiphol Group/ H
Schiphol heeft keuzes gepresenteerd die tot een stillere, schonere en betere luchtvaart moeten leiden. Voor de omgeving, medewerkers en de luchtvaartsector is het tijd voor perspectief.
Zo wil Schiphol dat er geen vliegtuigen opstijgen tussen 0.00u-06.00u en tussen middernacht en 05.00 geen toestellen landen, komt er geen tweede Kaagbaan en worden privévliegtuigen en de meest lawaaiige toestellen voortaan geweerd. Dit zorgt ervoor dat het aantal mensen dat hinder ondervindt daalt.
Nieuwe regels met heldere grenzen voor geluid en uitstoot van CO2
Schiphol wil uiterlijk in 2025-2026 een stelsel waarbij gestuurd wordt op structurele vermindering van geluid en uitstoot van CO2 in lijn met het klimaatakkoord van Parijs en niet op het aantal vliegtuigbewegingen. Dit geeft zekerheid dat hinder en uitstoot structureel omlaag gaan, en is ook een prikkel tot innovatie voor de luchtvaartsector. De overheid moet dit systeem wettelijk verankeren.
Minder geluidsoverlast en uitstoot
Schiphol wil een nachtsluiting, zodat er meer rust is voor de omgeving. Er stijgen geen vliegtuigen meer op tussen 00.00-06.00 uur en er kan niet geland worden tussen 00.00-05.00 uur. Dat betekent dat er 10.000 nachtvluchten per jaar minder zijn. Verschuiving naar de randen van de nacht of vroege ochtend willen we zo veel mogelijk beperken.
Om geluidsoverlast te verminderen wil Schiphol lawaaiige vliegtuigen strenger aanpakken, door de bestaande normen stapsgewijs aan te scherpen voor vliegtuigen die op Schiphol mogen landen en vertrekken.
Verder wil Schiphol privévliegtuigen en klein zakelijk verkeer weren. Dit verkeer zorgt voor onevenredig veel geluidsoverlast en CO2 uitstoot per passagier (ongeveer 20 keer zo veel CO2 in vergelijking tot een lijnvlucht). Van deze vluchten is 30-50% vakantievluchten naar bestemmingen als Ibiza, Cannes en Innsbruck. Naar de meest gevlogen bestemmingen met privéjets zijn bovendien voldoende lijndiensten beschikbaar. Er blijft onveranderd ruimte voor maatschappelijk verkeer zoals politie- of ambulancevluchten.
Deze drie maatregelen gaan uiterlijk gelden in 2025-2026. Het aantal ernstig gehinderden rond Schiphol daalt hiermee, volgens de geldende modellen, met ongeveer 17.500 (16%) en het aantal omwonenden met ernstige slaapverstoring daalt met ongeveer 13.000 (54%).
https://nieuws.schiphol.nl/sch...
Foto Pixabay