Verkeer en Mobiliteit
Verkeersoperatie rond de Formule 1-race in Zandvoort
Rubriek: Verkeer en Mobiliteit
Gepubliceerd:
Laatste update:
Met slimme mobiliteit helpt de provincie Noord-Holland de verkeersoperatie rond de Formule 1-race in Zandvoort (25-27 augustus) in goede banen te leiden.
De uitdaging is groot, omdat de Grand Prix in hetzelfde weekend plaatsvindt als dancefestival Mysteryland. Dit betekent dat er per dag ruim 100.000 racefans in Zandvoort zijn en Vijfhuizen dagelijks 30.000 (vrijdag) tot 50.000 (zaterdag & zondag) feestvierders over de vloer heeft. Een logistieke puzzel, want het circuit en het festivalterrein liggen hemelsbreed amper 18 kilometer uit elkaar. Op die ‘postzegel’ moeten samenwerkende partijen zorgen dat inwoners, weggebruikers en bezoekers zo min mogelijk overlast ervaren. Hoe doen ze dat
Volgens verkeersmanager Myrte Neele van de provincie Noord-Holland zijn 3 zaken cruciaal: een glashelder mobiliteitsplan, slimme verkeerssystemen en data. Het plan is de basis én de baas. Voor de Formule 1-race stelde organisator Dutch Grand Prix (DGP) deze aanpak op met informatie van onder meer de provincies Noord- en Zuid-Holland, het Rijk, gemeenten, NS, ProRail, Connexxion en PWN. Doelen: bezoekers veilig, slim en snel van en naar het circuit loodsen, zorgen dat het evenemententerrein vrij van verkeer en gevaar blijft en garanderen dat bewoners, ondernemers en hulpdiensten in Zandvoort en omliggende gebieden kunnen komen.
Koffie bij oma
Neele: “De organisatie staat voor een fantastisch evenement en de provincie staat voor een fantastische doorstroming daarbuiten; zowel voor bezoekers als voor inwoners die op de koffie willen bij oma.” Toeschouwers worden aangemoedigd om zo duurzaam mogelijk naar Zandvoort te reizen: lopend, fietsend of met het openbaar vervoer of touringcar. Met succes. Vorig jaar kwam 42% van bezoekers met het ov, 37% met de fiets en 10% per touringcar.
In het raceweekend rijdt iedere 5 minuten een trein tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort. Zo vervoert NS 10.000 Formule 1-bezoekers per uur. Je kunt ook nog met de bus naar het circuit. Busvervoerder Connexxion zet extra bussen in op de lijnen 356 en 300 vanaf Amsterdam Bijlmer, die via Station Haarlem direct naar de hoofdingang van het circuit rijden. Bus 81 rijdt drie keer per uur vanaf Haarlem naar Zandvoort en terug.
De N200 Overveen - Zandvoort (Zeeweg) is van donderdag 20.00 uur t/m maandagochtend 28 augustus 05.00 uur afgesloten
De N201 Heemstede - Zandvoort (Zandvoortselaan) is van donderdagochtend 24 augustus 05.00 uur t/m maandagochtend 28 augustus 05.00 uur afgesloten.
Slimme camera’s
Om de bezoekersstromen te stroomlijnen, zet de provincie slim verkeersmanagement in. Vanuit het mobiliteitscentrum op het circuit wordt elk uur de verkeerssituatie rondom Zandvoort gepeild. Hiervoor leveren alle samenwerkende organisaties data aan. Zo zetten slimme camera’s langs de fietspaden voorbijgangers meteen om in cijfers. Omdat alleen de aantallen passerende (brom)fietsers tellen, worden de beelden niet opgeslagen.
“Verder heeft DGP contact met de mensen bij de parkeerplaatsen, fietsenstallingen en het openbaar vervoer”, aldus Neele, die op het circuit nauw samenwerkt met een collega van de verkeerscentrale. “Met die informatie kunnen we groentijden van fietsverkeerslichten aanpassen.
Op de fiets naar Zandvoort
Overdag worden fietsers naar Zandvoort beter gemonitord; vooral de stroom vanuit Hoofddorp die Heemstede inkomt bij de Herenweg en de Leidsevaart. Volgens Neele moest daar vorig jaar geregeld een weginspecteur naartoe om te zien of alles goed ging. “We willen nu permanent zicht op kritieke plekken, zodat we meer grip hebben. Bij de meeste verkeerslichten hangen standaard camera’s, maar op sommige locaties zijn deze speciaal geplaatst voor deze fietsstroom. Als veel mensen op hetzelfde moment ergens zijn, willen we sneller groentijden kunnen aanpassen.”
Lees het artikel van de provincie hier: www.noord-holland.nl%2FActueel..."
foto Pixabay