Verkeer en Mobiliteit
Zonder KLM kan Schiphol halveren en ruim binnen wettelijke grenzen blijven
Rubriek: Verkeer en Mobiliteit
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: SchipholWatch/B
Met ‘schone en stille vliegtuigen’ denkt KLM-baas Marjan Rintel binnen de lijntjes van de wet te kunnen kleuren. Maar omwonenden zien daar helemaal niets in. Zonder KLM kan Schiphol halveren en daarmee wél binnen de wettelijke grenzen blijven.
Dit betoogt auteur Reinder Rustema in Het Parool in een reactie op het gelobby van de sector. Rustema is ondernemer en steunt het nieuwe initiatief stopklm.nl.
“De luchtvaartindustrie kiest de vlucht naar voren en stelt maatregelen voor die het vliegen over de hele linie duurder maken. Daarmee wil de lobby krimp van het vliegverkeer voorkomen. Toch kunnen we in Nederland in één klap veel vluchten en veel vervuiling voorkomen zonder schade. Laat KLM failliet gaan. De overheid kan dat voor elkaar krijgen.
In een ver verleden heeft KLM gekozen voor vliegen met Schiphol als hub. Dat levert een onhoudbaar verdienmodel op nu het verbranden van kerosine problematisch is. Iets anders verbranden is dat evengoed; niets is zo schoon als geen vliegtuig in de lucht.
Foto Marieke Verhoeven via Unsplash