Verkeer en Mobiliteit
Verkeersbesluit bussluis Bovenkerk vernietigd
Rubriek: Verkeer en Mobiliteit
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: AmstelveenZ
De rechter heeft het verkeersbesluit dat het College van B en W nam ten behoeve van de (veelbesproken) aanleg van de nieuwe bussluis aan de Noorddammerlaan/Legmeerdijk vernietigd. Het College van B en W heeft volgens de rechter onder andere 'onzorgvuldig' gehandeld door niet alle informatie voor te leggen aan deelnemers van de (bewoners-)enquête en heeft ook onvoldoende onderzoek gedaan naar de gevolgen van sluipverkeer in Bovenkerk.
De uitspraak is bepaald geen reclame voor het College van B en W dat zegt participatie hoog in het vaandel te hebben staan. Een groep bewoners, verenigd in het informele actiecomité Veilig Bovenkerk, stapte naar de rechter omdat zij ernstig het gevoel hadden onvoldoende geïnformeerd te zijn over de gevolgen van de aanleg van de bussluis ter hoogte van de bocht Noorddammerlaan/Legmeerdijk, met name inzake de toename van sluipverkeer in Bovenkerk.
Geen verkeerskundig rapport
Gezien de vernietigende uitspraak van de rechter bleken de bewoners daarin gelijk te hebben. De gemeente heeft bij de rechter toegegeven dat er aan het besluit geen officiële verkeerskundige rapporten ten grondslag hebben gelegen. Weliswaar liet het College van B en W een concept-rapport opstellen door een bekend adviesbureau, maar dat concept-rapport werd nooit definitief.
Niet gedeeld
Het College hield het concept-rapport achter voor omwonenden, maar baseerde daar echter wel de uiteindelijk doorslaggevende bewonersenquête op. Opmerkelijk is ook dat het ingeschakelde adviesbureau in het bewuste concept-rapport de bussluis in de bocht Noorddammerlaan/Legmeerdijk (daar waar hij nu ligt) zelf juist niet adviseerde, omdat deze niet effectief zou zijn: het adviesbureau zag meer heil in een 'knip' ter hoogte van de Legmeerdijk/Beneluxbaan. Ook deelde de gemeente een verkeersmodel van een ander adviesbureau niet met omwonenden: dit rekenmodel liet zien dat er bij de komst van de bussluis op de huidige plek, het sluipverkeer op de meest voor de hand liggende sluiproute Vierlingsbeeklaan/Noorddammerlaan zou verdievoudigen.
Onzorgvuldig
De uitslag van de bewonersenquête, vooral gebaseerd op het concept-rapport waar omwonenden geen weet van hadden, was voor de gemeente voldoende reden om het plan voor de bussluis door te zetten. Maar dat het College niet alle informatie deelde met de buurtbewoners, bestempelde de rechter als onzorgvuldig. Temeer omdat het niet ondenkbaar was geweest dat uitslag van de enquête anders was geworden als bewoners en ondernemers alle beschikbare informatie voorgelegd hadden gekregen. Ook vond de rechter dat de gemeente door het houden van een enquete niet van de plicht wordt ontslagen om zelf de betrokken belangen van het verkeersbesluit af te wegen.
Onderzoek gevolgen ontbrak
De rechter was ook van oordeel dat de gemeente de gevolgen van mogelijk sluipverkeer eerder had moeten onderzoeken en de uitkomsten daarvan had moeten voorleggen aan bewoners en ondernemers in de buurt. Nu koos de gemeente er voor de gevolgen van het sluipverkeer pas na aanleg van de bussluis te monitoren. Het ontbreken van een officieel verkeersdeskundigonderzoek wreekt zich volgens de rechter: 'Het gevaar is dat nu hap-snapbeleid ontstaat, met steeds weer andere effecten voor de bewoners van de wijk.'
Gebrekkige onderbouwing
Het College wordt door de rechter ook verweten dat het vooraf onvoldoende heeft onderbouwd waarom de keuze voor deze bussluis is gemaakt. De gevolgen van de verschillende varianten die voorlagen hadden beter inzichtelijk gemaakt moeten worden. De rechter noemde het verkeersbesluit van het College daarom ‘gebrekkig onderbouwd’.
Besluit moet over
Het College moet nu van de rechter een nieuw verkeersbesluit nemen, waarin het College alle betrokkenen belangen zichtbaar weegt en een onderbouwde keuze maakt. Het zou kunnen betekenen dat de bussluis alsnog weg moet, indien de gemeente in het besluit tot een andere oplossing komt dan de huidige De sluis mag in ieder geval tot zes weken nadat de gemeente een nieuw zorgvuldig verkeersbesluit heeft genomen blijven liggen.
Veilig Bovenkerk
Het actiecomite Veilig Bovenkerk laat in reactie op de uitspraak weten dat 'het belangrijkste is dat er nu eindelijk duidelijkheid is voor wat betreft het destijds genomen verkeersbesluit van de gemeente Amstelveen.' De bewoners blijven strijden voor een zo veilig mogelijk Bovenkerk:
'Wij willen, en hebben dat altijd bepleit, een verkeersveilige en kindvriendelijke oplossing voor het geheel Bovenkerk en of de bussluis onderdeel is van die oplossing zal nader onderzocht moeten worden. Gezien de reactie vanuit de wijk (400 handtekeningen) lijkt het logisch om na te denken over een betere oplossing dan deze bussluis op deze locatie, maar bovenal een veilig Bovenkerk zowel op als onder de dijk.'
Foto: Pixabay