Verkeer en Mobiliteit

Vernietigend advies op Madleners spoedbesluit Schiphol
Rubrieken: Verkeer en Mobiliteit, Nieuws
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Schipholwatch/H
De Maatschappelijke Raad Schiphol heeft een vernietigend advies uitgebracht op het versnelde Luchthavenverkeersbesluit dat minister Barry Madlener (PVV) wil vaststellen. De raad prikt door de drogredeneringen heen en verklaart het besluit bij voorbaat onzorgvuldig.
Lees hier het volledige bericht van SchipholWatch: https://schipholwatch.nl/2025/...
Samenvatting van het advies van de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) over de ontwerpwijziging van het LVB
De MRS heeft kennisgenomen van de ontwerpwijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB), waarin een maximum van 478.000 commerciële vluchten per jaar wordt vastgelegd, waarvan 27.000 in de nacht. De MRS steunt het opnemen van een maximumaantal vluchten als instrument ter bescherming van de leefomgeving, maar is kritisch op de voorgestelde hoogte van het maximum en het proces dat is gevolgd.
De belangrijkste kritiekpunten van de MRS zijn:
1. Ontwerpwijziging voldoet niet aan het EVRM
• Het voorgestelde maximumaantal vluchten van 478.000 is niet gebaseerd op een transparante belangenafweging.
• Het recht op een ongestoord privéleven (Artikel 8 EVRM) wordt onvoldoende meegewogen.
• De zogenaamde “balanced approach” heeft geleid tot willekeurige geluidsdoelen en een proces waarbij het aantal vluchten steeds is verhoogd zonder duidelijke rechtvaardiging.
• Studies tonen aan dat een lager maximum (bijv. 440.000 vluchten) beter zou passen bij de economische en maatschappelijke belangen.
2. Geen zorgvuldig proces door gebrek aan milieueffectrapportage (MER)
• Er ontbreekt een wettelijk verplichte MER, waardoor een zorgvuldige afweging van milieueffecten niet mogelijk is.
• De ontwerpwijziging verwijst naar een verouderd en omstreden MER uit 2020, dat door de Commissie voor de milieueffectrapportage (mer) als ontoereikend is beoordeeld.
• Het ministerie van IenW rechtvaardigt de haast door te wijzen op de deadline in het slotallocatieproces, maar heeft onvoldoende onderzocht of er alternatieven zijn.
3. Beleidsmatige gevolgen en aanvullende maatregelen nodig
• Naast een maximumaantal vluchten zijn strengere normen nodig voor geluidshinder, zoals rustperiodes en limieten voor overvliegfrequenties.
• Het huidige gevelisolatieprogramma is gebaseerd op 440.000 vluchten, terwijl de ontwerpwijziging leidt tot een hogere geluidsbelasting.
• De integrale LVB-wijziging moet zorgen voor een beter evenwicht tussen luchtvaart en leefkwaliteit.
Conclusie en advies van de MRS
• De ontwerpwijziging voldoet niet aan het fair balance-vereiste van het EVRM en zal waarschijnlijk geen stand houden bij toetsing door de Raad van State (RvS).
• De MRS adviseert de RvS te consulteren over de geschiktheid van de balanced approach als instrument voor een eerlijke belangenafweging.
• De integrale LVB-wijziging in 2025 moet transparanter zijn en gebaseerd op een evenwichtige belangenafweging, met een wettelijk deugdelijke MER en betere bescherming van omwonenden.
Foto Startbijeenkomst van de MRS (eigen foto)