Werk en Ondernemen
VAD wordt Retail Amstelveen
Rubriek: Werk en Ondernemen
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Atilla Meulenbelt/H
De Vereniging Amstelveense Detaillisten (VAD) kondigt met trots haar nieuwe naam aan: Retail Amstelveen. Deze verandering markeert een belangrijke mijlpaal voor de vereniging in haar missie om de belangen van de lokale retailers te behartigen.
Aanleiding
Het ledenbestand van de vereniging is in de loop der jaren steeds meer divers geworden. Inmiddels zijn ondernemers in de horeca, dienstverlening, cultuur en sport ook lid geworden. Onze vereniging representeert daarmee een bredere vertegenwoordiging van Amstelveense ondernemingen dan alleen detaillisten.
Wat al deze ondernemers verbindt, is dat ze zijn gevestigd zijn in een (winkel)straat, winkelgebied of winkelcentrum in Amstelveen. Met het fysieke aanbod van goederen en diensten, direct aan consumenten, is het van oorsprong Engelse begrip ‘Retail’ toepasselijker dan ‘detailhandel’, wat alleen de verkoop van goederen betreft.
Voorgaande is aanleiding om exact 100 jaar na oprichting van de voorloper van de vereniging, de naam te wijzigen. Ooit begonnen als ‘Vereeniging der Neringdoenden’ en sinds de jaren ’90 bekend als de VAD, gaat de vereniging vol overtuiging verder als Retail Amstelveen.
Retail Amstelveen is meer dan alleen een naamswijziging; het symboliseert onze toewijding aan het verenigen van alle retailers in Amstelveen, ongeacht hun omvang, sector of specialiteit. “We zijn een krachtige stem voor het belang onze lokale winkeliers, en deze nieuwe naam onderstreept dat," zegt Atilla Meulenbelt, voorzitter van het dagelijks bestuur van Retail Amstelveen.
“Het is van essentieel belang dat zowel de lokale overheid, de brancheorganisaties in Amstelveen, als de gemeenschap, samenwerken om een gunstig economisch klimaat te creëren. Een gezonde Retail sector draagt bij aan de welvaart, werkgelegenheid, sociale interactie en vitaliteit van Amstelveen,” aldus Meulenbelt.
Open deur
De keuze voor Retail Amstelveen was het resultaat van overleg met leden en een evaluatie van de missie en waarden van de organisatie. De naamswijziging gaat gepaard met een nieuwe visuele identiteit, inclusief een nieuw logo ontworpen door SchoonemanDesign. De nieuwe huisstijl is door vertaald naar een nieuwe website: www.retailamstelveen.nl
“Het logo bevat een stilistische weergave van een open deur. Dit staat symbool voor de gastvrijheid die bij iedere retailer hoog in het vaandel staat. Bij de vereniging zelf staat de deur ook open voor de leden die we graag helpen met de vele uitdagingen die op hen afkomen. Daarnaast zitten we als Retail Amstelveen aan tafel bij de gemeente en andere relevante belanghebbenden, daar vinden we zelf die open deur die toegang geeft tot de gesprekstafels,” aldus Donald Wegman, penningmeester en secretaris.
"We zijn verheugd om onze nieuwe naam te lanceren en om de komende maanden de verbinding met onze leden en partners te versterken. Retail Amstelveen zal zich blijven inzetten voor het belang en het succes van de winkeliers in onze stad," aldus Paul Leenders, algemeen bestuurslid.
Over Retail Amstelveen
De Retail vervult een cruciale rol in de economie en gemeenschap van Amstelveen. Met ruim 800 vestigingen is de Amstelveense Retail niet alleen een bron van werkgelegenheid, maar ook een stimulans voor lokale economische groei.
Retail Amstelveen is een belangenvereniging die zich inzet voor behoud, groei en het welzijn van de Retail sector in Amstelveen. Daarnaast neemt de vereniging ook initiatieven zoals de introductie van de lokale cadeaupas: Het Amstelveens Cadeau (www.amstelveenscadeau.nl).
Mede dankzij een subsidie uit het stimuleringsfonds van de gemeente Amstelveen stimuleren we op deze wijze direct de consumentenbestedingen bij de Amstelveense Retailers.