Mijn Historisch Amstelveen
Amstelveense Sinterklaastraditie: Winkelweek
Rubriek: Mijn Historisch Amstelveen
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Vereniging Historisch Amstelveen/M
Een echte Amstelveense traditie in de weken voor Sinterklaas was de winkelweek. Het gaat dan over de periode voor de Tweede Wereldoorlog (1940-1945). In de jaren dertig van de twintigste eeuw was het crisis en de Amstelveense middenstand kon wel een steuntje in de rug gebruiken. De winkelweek had tot doel het koperspubliek attent te maken op de waren van de Amstelveense winkels. “Koopt bij den middenstand”, zo werden de lezers aangespoord. Burgemeester G.P. Haspels gaf in 1937 de sfeer goed weer in een artikel in het Amstelveens Weekblad: “Het Sint-Nicolaasfeest is weer in aantocht. In huis worden de voorbereidingen al getroffen. Kinderen fluisteren moeder hun geheimen in het oor, zijn vol activiteit om op 5 december met hunne surprises vader en moeder te verrassen. Een kast die anders door iedereen geopend kan worden, is nu gesloten, de sleutel is zoek. De geheimzinnige Sint-Nicolaassfeer vervult het huis. Ook de Nieuwer-Amstelse (Amstelveense) winkelier heeft zijn drukke bezigheden, de etalage is gevuld met nieuwe snuisterijen. De winkelweek wil nu aan beide partijen, de kopers en de verkopers, nog eens duidelijk zeggen: gij hebt elkander nodig. Een bloeiend winkelbedrijf is voor de gezonde ontwikkeling van Nieuwer-Amstel een levensvoorwaarde. Zorgt daarom winkeliers, dat gij ‘elck wat wils’ in uw bedrijf en uw etalage zoveel mogelijk nastreeft; dat de Nieuwer-Amstelaar het onnodig acht elders zijn inkopen te doen.”
De winkelweek werd georganiseerd door de middenstandverenigingen. In de jaren dertig namen circa honderd winkeliers in Amstelveen deel aan de winkelweek. Het was altijd een ware happening, die door de burgemeester feestelijk werd geopend, met muziek en soms herauten te paard.
De deelnemende winkeliers adverteerden met speciale aanbiedingen en er waren diverse prijzen te winnen. Zo kon men in 1934 op zoek naar artikelen die dubbel geprijsd waren (2x zo hoog). Iedere winkelier had er eentje in zijn etalage. Wie het hoogste aantal ‘dubbel geprijsde artikelen’ vond, maakte kans op een cadeaubon. Of kopers bij deelnemende winkels kregen een bon, waarmee zij een prijs konden krijgen in geld of een cadeau. Geadverteerd werd met de ‘Grooten geldregen’, die van de Winkelweek uitging. Ook voor de kinderen waren er leuke acties.
De winkeliers maakten echt werk van hun etalage voor Sinterklaas. Maar tien jaar daarvoor, in de jaren twintig van de twintigste eeuw, waren de etalages tijdens de Winkelweek nóg meer een spektakel. Toen werd er een etalagewedstrijd gehouden onder de winkeliers met prijzen voor de mooist ingerichte etalage. De wedstrijd, die toen alleen in het Oude Dorp en de directe omgeving was, zorgde voor een bijzondere sfeer in het dorp.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was het snel afgelopen met de winkelweken. Winkeliers en inkopend publiek hadden toen andere dingen aan hun hoofd.