Welzijn en Zorg
Ziekenhuis Amstelland gebruikt nieuw elektronisch patiëntendossier
Rubriek: Welzijn en Zorg
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Ziekenhuis Amstelveen
Ziekenhuis Amstelland is per 23 april overgestapt op een geheel nieuw elektronische patiëntendossier (EPD) van Epic. Daarmee is het ziekenhuis het eerste ziekenhuis in Europa dat werkt via een zogenoemde Epic Connect-site’, in een bijzondere samenwerking met Amsterdam UMC. Hierdoor zet het ziekenhuis een grote stap in het vernieuwen van haar digitale werkprocessen.
In het nieuwe EPD hebben zorgverleners van Ziekenhuis Amstelland betere toegang tot informatie die nodig is voor de zorg aan hun patiënt. Daardoor kan de zorg sneller, veiliger en zorgvuldiger gebeuren. Ook voor patiënten biedt het nieuwe systeem meer mogelijkheden. Via het vernieuwde digitale patiënten portaal (MijnZHA) kunnen zij, met de komst van het nieuwe EPD hun gegevens inzien, herhaalrecepten aanvragen en berichten uitwisselen met hun behandelteam.
Paul Rotering, lid Raad van Bestuur Ziekenhuis Amstelland:
“De implementatie van het nieuwe EPD is een enorme prestatie van alle betrokkenen. Niet in de minste plaats, omdat naast een nieuw EPD onze ICT-infrastructuur is vernieuwd en de administratieve processen zijn uitgerust met nieuwe software. Al met al een grootscheepse verbouwing van onze systemen.”
“Een speciaal projectteam vanuit Amsterdam UMC heeft ons de afgelopen anderhalf jaar wegwijs gemaakt in de wereld van Epic en ons begeleid. Medewerkers zijn getraind om met het nieuwe systeem te werken, bevoegdheden zijn toegekend, de dossiers zijn over en nu mogen wij ons het systeem verder eigen maken.”
“Het nieuwe EPD bij Ziekenhuis Amstelland biedt daarnaast veel mogelijkheden voor de toekomst”, zegt Sophia de Rooij, voorzitter Raad van Bestuur. “Bijna alle ziekenhuizen in de regio Groot-Amsterdam werken nu met het elektronisch patiëntendossier van Epic en dat maakt op termijn niet alleen onderlinge gegevensuitwisseling beter mogelijk, maar ook digitale zorg kan hiermee een grote vlucht nemen.”
“In de onderlinge samenwerking die er al is tussen Ziekenhuis Amstelland en Amsterdam UMC, op het gebied van zorgherschikking en Juiste zorg op de juiste plaats, ondersteunt Epic ons bij de gegevensuitwisseling tijdens de zorgoverdracht van patiënten. Wij zullen merken dat we een nóg completer beeld hebben van de patiënten die we gezamenlijk behandelen.”
Frida van den Maagdenberg, raad van bestuur Amsterdam UMC: ‘Amsterdam UMC is verheugd dat de intensieve samenwerking met Ziekenhuis Amstelland verder wordt versterkt door de ingebruikname van EPIC. Dit vergemakkelijkt de uitwisseling van patiëntengegevens en de inrichting van gemeenschappelijke zorgpaden die voldoen aan alle privacy- en security-eisen. Wij zijn er trots op dat wij Ziekenhuis Amstelland hebben mogen ondersteunen bij de implementatie en het gebruik van EPIC. Wij zijn er zeer van onder de indruk dat het Ziekenhuis Amstelland is gelukt om, ondanks de enorme druk op de zorg als gevolg van de COVID pandemie, de implementatie van EPIC af te ronden.’