Welzijn en Zorg
Amstelveen eist verbeterplan WMO-vervoer
Rubriek: Welzijn en Zorg
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Gemeente
De gemeente is niet tevreden met het WMO-vervoer en grijpt in. De laatste maanden werden inwoners te vaak te laat opgehaald en ook de communicatie van de klantenservice van de vervoerder naar de inwoners was onvoldoende. De gemeente heeft het vervoersbedrijf daarom een ultimatum gegeven om binnen 14 dagen met een verbeterplan te komen en inwoners bij vertraging alternatief vervoer aan te bieden. Als het vervoersbedrijf de situatie niet verbetert kunnen er boetes volgen. De gemeente is al langer in gesprek met het vervoersbedrijf over op tijd komen. Het vervoersbedrijf heeft daarom al extra personeel ingezet. Alleen heeft dat nog onvoldoende verbetering opgeleverd, vandaar dat de gemeente nu ingrijpt.
Aard van de klachten
Inwoners die niet mobiel zijn en die niet met het openbaar vervoer kunnen hebben recht op Wmo-vervoer: een taxibus die op afspraak haalt en brengt. De gemeente heeft hiervoor een contract met een vervoersbedrijf. De laatste maanden krijgt de gemeente veel klachten over dat Wmo-vervoer. Het overgrote deel van de klachten gaat over het niet of te laat ophalen van inwoners. De vertraging leidt in bepaalde gevallen tot overschrijding van de wachttijden met 1 uur of langer. Bij 12% van de ritten in januari was men te laat en bij 5% van de ritten was men te vroeg aanwezig. Ook te vroeg komen is niet wenselijk, omdat mensen dan eerder van hun bestemming worden opgehaald dan gewenst. Daarnaast worden de inwoners ook niet op voldoende wijze geïnformeerd wanneer er sprake is van een vertraging. Het vervoersbedrijf is verplicht om bij een vertraging langer dan 45 minuten alternatief vervoer aan te bieden, zoals een taxi op kosten van het vervoersbedrijf. De gemeente heeft helaas moeten constateren dat hier niet altijd sprake van is. Ook ontvangt de gemeente klachten over de klantenservice van het vervoersbedrijf. Deze is niet altijd goed bereikbaar.
Wethouder Zorg, Marijn van Ballegooijen: “Sommige inwoners zijn afhankelijk van het vervoersbedrijf voor hun dagelijks leven. Je moet daarop kunnen rekenen. Verhalen van bijvoorbeeld inwoners met dementie die een uur moeten wachten zijn schrijnend. Dat moet beter. Goed WMO-vervoer is ontzettend belangrijk omdat mensen die minder mobiel zijn daarmee gelijkwaardig mee kunnen doen aan de samenleving.”
Verbeterplan
De gemeente wil dat het Wmo-vervoer voor de inwoners goed is. Daarom heeft de gemeente een verbeterplan van het vervoersbedrijf geëist. De gemeente wil dat het vervoerbedrijf meer chauffeurs inzet en inwoners proactief benadert wanneer de vervoerder weet dat hij te laat zal komen. Maar ook dat bij vertraging actief wordt aangegeven dat er als alternatief een taxi kan worden ingezet en dat de kosten hiervan bij de vervoerder in rekening gebracht kan worden. Tot slot moet de klantenservice beter bereikbaar worden. De gemeente is wel tevreden over de chauffeurs zelf, zij werken door het personeelstekort extra hard en dat wordt gewaardeerd.
Klachten Wmo-vervoer
De gemeente adviseert inwoners de klachten bij de vervoerder te blijven melden. Wanneer de klacht niet naar tevredenheid wordt uitgevoerd kan de klacht bij de gemeente worden ingediend. Dat kan via het formulier op de website of een mailtje naar: klacht@amstelveen.nl.