Welzijn en Zorg
Nieuwe parameters voor overlast vliegverkeer
Rubriek: Welzijn en Zorg
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: SchipholWatch/B
Voor de overheid is het gemiddelde geluidniveau, gemeten over een heel jaar, de enige parameter om de overlast van het vliegverkeer vast te stellen. RIVM publiceerde eerder deze week een onderzoek waaruit blijkt dat veel meer parameters van belang zijn.
Sterker nog, het nu gebruikte jaargemiddelde komt in het onderzoek helemaal niet voor als belangrijke indicator. Wel van belang zijn onder meer de afstand tussen vliegtuig en gehinderde en het aantal passages met een geluidsniveau hoger dan 75 decibel.
Ook extra belastend zijn het aantal passages waarbij het maximale geluidsniveau ten minste 20 seconden lang wordt overschreden en het totaal aantal vluchten dat iemand per uur boven zijn of haar huis moet dulden.
Dit eerste onderzoek schreeuwt om vervolgonderzoek. De overheid lijkt zich decennialang op de verkeerde indicatoren te hebben gericht om de overlast te verminderen. Niet het jaargemiddelde, maar de piekniveaus – zoals gemeten door onze app Explane – en het aantal toestellen blijken maatgevend te zijn voor de overlast voor omwonenden.
Groot deel van Nederland
Overigens is het begrip omwonenden zeer ruim opgevat, zo meldt het onderzoek. Deelnemers aan het onderzoek kwamen uit het gebied tussen Heiloo in het noorden en Leiderdorp in het zuiden en van Oegstgeest in het westen tot Putten in het oosten.
Foto: Pixabay