Welzijn en Zorg
Teveel herriestarts op Schiphol
Rubriek: Welzijn en Zorg
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: SchipholWatch/B
Met een beroep op efficiëntie, milieu en geluidsoverlast weigert Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) de staande praktijk van intersectiestarts te beperken. Bewoners ervaren tot vier keer zoveel herrie van zo’n start als van een start waarbij wel de volledige lengte van de baan is gebruikt.
In de huisregels van Schiphol staat duidelijk vermeld dat vliegtuigen zoveel mogelijk vanaf het begin van de baan moeten starten. Die regel is expliciet bedoeld om de geluidsoverlast te beperken, zo staat er beschreven.
Eerder verzocht SchipholWatch de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) deze regel te handhaven, maar de dienst gaf aan dat niet te kunnen omdat het de huisregels van Schiphol betreft en deze niet zijn vastgelegd in de wet.
Daarom besloot SchipholWatch om Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) te verzoeken de eigen regels consequenter toe te passen. Gisteren ontvingen we een negatief antwoord. LVNL doet een beroep op nota bene de geluidsoverlast om de huisregels niet toe te hoeven passen.
Langduriger inzet startbanen
De redenering van de luchtverkeersleiders is dat bij het vermijden van intersectiestarts de niet-preferente banen langer moeten worden ingezet zodat juist meer geluidshinder voor omwonenden zou ontstaan. Overigens gaat LVNL in het antwoord alleen in op het gebruik van de Aalsmeerbaan, niet op bij voorbeeld de Buitenveldertbaan waarop de intersectiestarts ook plaatsvinden.
Startende vliegtuigen vanaf beide banen zorgen voor veel geluidshinder voor tienduizenden mensen. In het geval van de Buitenveldertbaan zelfs voor ruim meer dan honderdduizend omwonenden.