Welzijn en Zorg
Wijkagenten werken samen met Beter Buren
Rubriek: Welzijn en Zorg
Gepubliceerd:
Laatste update:
Auteur: Beter Buren
Boze briefjes onder de deur, een zakje met hondenpoep aan de deurklink of expres met een stok tegen verwarmingsbuizen tikken. (Geluids-) overlast kan mensen soms tot het uiterste drijven. Het tijdig (gratis) inschakelen van Beterburen kan helpen.
Wijkagenten Frank Diender en Hilco Kappert van basisteam Amstelveen komen vaak bij mensen thuis. ‘Als politie spelen we een belangrijke rol achter de voordeur van mensen. We zien dat cultuurverschillen, vooroordelen en gebrek aan communicatie regelmatig zorgen voor irritaties en ruzies tussen buren. De stap naar ons is dan snel gemaakt, soms te snel’, vertelt Frank, wijkagent Stadshart Amstelveen. ‘Het is natuurlijk best schrikken als er ineens een politieagent voor je deur staat. Dat werkt soms juist escalerend.’
Hilco, wijkagent in de wijk Bankras en Kostverloren: ‘Ik was laatst in gesprek met een bewoonster. Een blaffende hond zorgde voor overlast. Gepraat met de buren had ze echter nog niet. Ik heb haar doorverwezen naar BeterBuren en ook verteld dat onze tussenkomst de ruzie soms kan verergeren.’
Bente London van Stichting BeterBuren vult aan. ‘Buren kennen elkaar vaak niet en dat leidt tot onbegrip en irritaties. In 70 procent van de gevallen biedt een gesprek met ons de oplossing en keert de rust terug. Veilig en fijn wonen is een groot goed. Je huis moet een plek zijn waar je op je gemak bent.’
Aanpak bij overlast
Na het eerste gesprek thuis vindt een ontmoeting plaats op neutraal gebied, bijvoorbeeld een buurthuis. Bente: ‘De buren spreken daar onder begeleiding van onze getrainde vrijwilligers. Daar wordt het probleem blootgelegd, kunnen menen vrijuit praten over hun ervaringen en vervolgens afspraken maken over bepaalde zaken. Je kunt bijvoorbeeld denken aan het doorgeven van een rooster met nachtdiensten of het maken van afspraken over het aanbrengen van extra isolatie. Door elkaar te leren kennen en te luisteren, zie je dat er begrip ontstaat.’
De resultaten zijn erg positief stelt Bente. ‘We bellen een paar weken later altijd na en horen in de meeste gevallen goede berichten. Laatst was er een casus waarbij een man vaak ruzie had met zijn vrouw. Meerdere buurtbewoners hadden klachten over het geschreeuw en geruzie. Na bemiddeling is de band tussen het stel en de buren nu goed.’
Collega’s Frank en Hilco zijn al sinds 2000 actief als wijkagent. De manier waarop zij omgaan met conflicten is in de loop van de tijd veranderd. Hilco: ‘Vroeger lieten we de buren naar het bureau komen. Daar volgde een gesprek waarbij emoties hoog konden oplopen. Als ik nu bij mensen over de vloer kom die een conflict hebben met de buren, verwijs ik direct door naar BeterBuren. Mits er geen strafbare zaken spelen of dreigende situaties zijn natuurlijk. Een afloop horen we niet, vanwege de AVG. Maar voor ons is het geslaagd als wij niets meer horen en geen meldingen meer krijgen.’